0 872 visningar

10 svar

Amanita Cesarea

Kjell :)

4 aug 2009 kl. 19:54

Finns Amanita cesarea i Sverige, har plockat denna underbara matsvamp i Norra Spanien och i bergen pâ Sicilien. I det gamla romerska riket hyllade man denna svamp med att kalla den Ägget/Svampen frân gudarna.

0

Tanja i Gagnef

4 aug 2009 kl. 19:58

Enligt Bo Nylén sammanfaller dess nordgräns med nordgränsen för vinodling så den lär nog inte hittas i Sverige… Själv har jag bara sett den på bild men det är en mycket vacker svamp!

0

Jan A, Uppsala

4 aug 2009 kl. 20:09

Vad då nordgräns?

0

Tanja i Gagnef

4 aug 2009 kl. 20:18

Fniss.. hur många buteljer blir det..? ;-)

0

Jan A, Uppsala

4 aug 2009 kl. 20:31

Brukar tappa räkningen…

0

Lill

4 aug 2009 kl. 20:45

Ja här uppe i norr får vi nog vänta några år till innan vi kan odla vindruvor, men det påstås ju bli varmare för varje år så kanske, kanske.

0

Karl S

4 aug 2009 kl. 20:54

Nej den växer nog inte än i Sverige, men jag får rapporter från Frankrike att den kryper uppåt från sitt tidigare revir kring Medelhavet.  Här är en bild från Sydfrankrike.

0

4 aug 2009 kl. 21:02

Jag har hittat den i Lourdes

0

Alf Pallin

4 aug 2009 kl. 23:19

Från saluhallen i Budapest

0

"JAS" Helsingborg

4 aug 2009 kl. 23:26

Vinodlingens nordgräns? Det odlas vin på Ven och det går utmärkt och så vitt jag vet så odlas det frilandsdruvor mot husväggar långt upp i vårt land, så är det väll någon odling i sydnorge oxå om jag inte minns fel, så den Kejsaren kan väl vara på gång här åt norr då.

0

5 aug 2009 kl. 10:34

Norr och norr, Gute vin pà Gotland ár trevligt att besöka, spännade viner kolla in http://www.gutevin.se

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone