0 739 visningar

9 svar

Mikroskop

Tanja i Gagnef

4 aug 2009 kl. 20:29

Jag blir såååå avundsjuk när jag läser inlägg där ni skriver om utseende på sporer - hur kul skulle det inte vara att äga ett mikroskop!!! Kan man få en hum om hur mycket ett OK sådant kan tänkas kosta?

0

Kjell :)

4 aug 2009 kl. 20:51

Jag har ett gammalt mikroskop frân Leica som jag köpte second hand i Tyskland, Ebay, jag betalade 250€, funkar i allafall :)

0

Tanja i Gagnef

4 aug 2009 kl. 20:54

OK, det lär säkerligen bli ett begagnat om jag ska ha ett. Vad är det man ska tänka på? Förstoring - hur många gånger ska man ha? Något annat?

0

klas jaederfeldt

5 aug 2009 kl. 09:17

0

Tanja i Gagnef

5 aug 2009 kl. 09:30

Ok tack! Jag är som sagt väldigt sugen på ett mikroskop, inser dock att det är mycket runt omkring som behövs, både material- och kunskapsmäsigt. Eftersom mikroskopen verkar vara rätt dyra (och min tid i dagsläget begränsad…) så ska jag tänka igenom detta noga. OM/NÄR det ska bli ett mikroskop blir det säkert fler frågor innan köp! ;-)

0

Karl S

5 aug 2009 kl. 10:06

Hej Tanja, några tips:
Är det nån som vet om Uno fortfarande är verksam?  Det var många år sedan jag var hos Unos U.R, mikroskopfirma i Kista (N om Stockholm) senast. Min anteckning om telefon: 08-751 4102.

Uno, alla mykologers favorit och räddare i nöden.  Har resonabla priser och mycket begagnat i mikroskopväg, reparerar osv.

De flesta skaffar ett binokulärt mikroskop (för båda ögonen) med åtminstone ett 40 x och ett 100 x objektiv.  Ett trinokulärt är ännu bättre för att sätta i en kamera.  Det behövs oxo en del vätskor och objektglas + täckglas. Uno har en del av detta.
Sen behövs en skarp pincett (Clas O.) + rakblad.  Något mer som hon kan behöva, vad sägs?

0

klas jaederfeldt

5 aug 2009 kl. 11:04

jad Uno finns fortfarande, åtminstånde för ett halvår sedan

0

Tanja i Gagnef

6 aug 2009 kl. 18:58

Tack snälla ni för tipsen! Jag har skrivit ut dem för framtida bruk ;-) Misstänker att om jag köper ett mikroskop kommer jag att ägna ännu mer tid åt mitt svampnördande ;-) och det kan jag inte för närvarande. Men, men - så småningom så...!

0

Charina Halland

6 aug 2009 kl. 21:10

finns på Conrad för ett par tusenlappar. Fanns nån moj med som gick att koppla till PCn

0

gunhild Nordås

6 aug 2009 kl. 21:12

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone