0 330 visningar

10 svar

Rosa Myxomycet!

Ewa lilliesköld

4 aug 2009 kl. 22:00

Har aldrig sett så stor och så rosa, på eklåga. Någon som vet namnet?
:-)

0

Irene A

4 aug 2009 kl. 22:03

Det liknar bikakssvamp, Tubifera ferruginosa.

0

Ewa lilliesköld

4 aug 2009 kl. 22:11

Jaaa, har nu kollat lite bilder på nätet. Jag måste nog tillbaka och se hur den utvecklas!!!
Jätte tack!!!

0

Ewa lilliesköld

6 aug 2009 kl. 16:40

Nu har jag följt denna i tre dagar och här är utvecklingen. Händer det något mera mån tro??

0

Irene A

6 aug 2009 kl. 19:56

Den blev inte riktigt som jag tänkt mig, puffar upp tråden ifall “JAS” är på hugget :-)

0

Tanja i Gagnef

6 aug 2009 kl. 19:59

Jag måste bara få säga att det var en otroligt läcker färg! Påminner mig om min barndoms klappgröt! Trist att svampen blev så grå i nästa stadium.

0

"JAS" - Rosa Myxomycet!

Ewa lilliesköld

6 aug 2009 kl. 20:19

Är du på hugget och kan hjälpa oss???

0

MariaW

6 aug 2009 kl. 21:11

Satt och googlade lite, kan Dictydiaethalium plumbeum vara en idé?

0

"JAS" Helsingborg

6 aug 2009 kl. 21:33

Jag är på hugget, det är med stor sannolikhet Tubifera ferruginosa Bikakssvamp

0

"JAS" Helsingborg

7 aug 2009 kl. 08:15

Glömde att tillägga att den troligen fått sitt namn pga. att den i moget tillstånds liknar just en vaxkaka!? Den borde ju då heta vaxkakssvamp tycker jag men som det har sagt innan så många gånger så är logiken i namnsättningen av svamp många gånger inte så logisk.

0

Ewa lilliesköld

7 aug 2009 kl. 14:25

Mkt intressant!! Tack snälla för det!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone