Har tre spindlingar som jag funderar över. Serie ett, växte i fuktig/ blöt näringsrik granskog med inslag av någon björk, tidigare delvis odlad mark. Hatten upp till 8 cm, stor puckel blågråonad, skivor från blåtonade till bruna nrnupna, fot 9 cm lång 2 cm tjock uppsväld vid basen till 3,5-4 cm. Köttet gråblått. Förslag?
Serie två.
Växet i granskog något fuktigt, möjligen något kalkhaltigt (har hittat rödgul trumpet och svart trumpet i området). Hatt 5,5 cm gulbruntonad bruna skivor nrnupna. Fot 8 cm lång 1 cm tjock, vidgad vid basen och avslutad som en förlängd spets. Köttet vitaktigt, ljus förgas liksom hattytan mörktbrunt av KOH.
Serie 2 kan vara Cortinarius intentus (=C. vespertinus ss. auct.), som var uppe nyligen här i forumet.
Serie 3 är nog inte umbrasp., foten är för ljus, men svår att bestämma utan fler data (mikro t ex). Färg på skivor hos det outvecklade exemplaret? Kan vara C. biformis som är ganska vanlig.
Serie 1 fanns ingen bild på, men det låter som C. cyanites. Rodnar köttet efter snitt? (kan vara långsamt eller utebli om svampen är mycket torr).
Karl S, tack igen för ditt svar. Svampen är klart blekare ljusare än de C.cyanites med typiskt utseende som jag hittat så det lutar nog åt C. alboviolaceus. Har C.cyanites torkad, skall se om jag kan upptäcka någon skillnad i mikroskop. Skulle behöva en särskild kurs för bara spindlingar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.