Idag hittade jag min första sillkremla. Jag har läst, letat och petat (och spottat) sen förra sommaren.
Hem och dillstuvade den och VAD GOTT DET VAR. Vet inte exakt sort men hatten var brun och röd-bruna skiftningar i foten, den växte under en björk i granskog, blev brun när jag petade och luktade definitivt hummer.
Jag är lycklig…
Vet någon om det finns Mandelriskor här uppe i (Norra)Västerdalarna?
Jag hittar inga i de rapporter som ligger ute på närmaste svampklubbs hemsida.Ovansiljans svampförening.
Jag ska på svamputflykt senare i Augusti med nämnda förening så jag får fråga då annars.
Men jag letar såklart själv också, det är tjusningen för mej, själva letandet.
Hej Bjarne.
Mina två (har hittat 1 till!)sillkremlor var brun-olivfärgade.
Man kan smaka på kremlorna om de är ätliga eller inte. Men då måste man SÄKERT veta att det är en kremla först. På Klaes Jaederfeldts hemsida står det om att lära sig kremlor, under: “Lär dig 100 ätliga…..”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.