0 324 visningar

15 svar

Vilken champinjon?

Madde Småland

5 aug 2009 kl. 01:02

Hittade några idag som jag blev nyfiken på. Hade givetvis ingen kamera med mig så jag plockade med mig 2 som jag nu fotat här hemma.

De växte båda på samma ställe på gräsmark bland björkar. Det fanns ett tiotal av varje utseende. Kanske är det samma men olika åldrar?

Den större och mörkare är ca 17cm i diametern men det fanns de som var större.
Den mindre var ca 11cm i diametern, även den fanns det de som var större av.
Båda 2 har mild lukt och har nu gulnat i snitt ytan.

Nu bilderna:) Först 2 serier på den större

0

Madde Småland

5 aug 2009 kl. 01:03

fler bilder

0

Madde Småland

5 aug 2009 kl. 01:05

Nu bilder på den mindre

0

Madde Småland

5 aug 2009 kl. 01:08

Nu kommer sista 2 bilderna och tack i för hand:) Önskar även er alla en god natt:)

0

Lena M

5 aug 2009 kl. 07:55

Vad jag förstår finns det flera arter av vita champinjoner, kanske snöbolls- eller ängschampinjon. Doftar det gott som av mandel ?
Jag hittar mkt. i barrmattor under gran och tycker att de är goda.

0

Madde Småland

7 aug 2009 kl. 10:31

Tack Lena

Jag kan inte svara på om de luktar som mandel men de luktade gott. Lite syrligt med svag antydan till jordlukt.

Även efter en dag på altanen var lukten fortfarande angenäm.

Vet inte om det har betydelse men det var relativt lätt att lossa foten ifrån hatten på båda 2.

Det jag känner mig hyfsat säker på det är att det inte är giftchampinjonen iaf:)

Tack igen:)

0

Karl S

7 aug 2009 kl. 15:20

Jag tror att du har hittat skogschampinjoner (Agaricus sylvaticus)

0

Madde Småland

9 aug 2009 kl. 21:52

Tack Karl

Nu är jag helt grön på det här med champinjoner men skogschampinjon tvivlar jag på om det är. De jag hittade rodnade inte utan gulnade efter ett tag. Det fanns inte heller ett enda barrträd som växte inom ca 75m, bara björk precis intill och andra lövträd längre ifrån.

Jag tar gärna emot fler förslag på vad det kan vara. Passerar samma ställe igen om 1 vecka och finns det fortfarande kvar några då så kan jag jämföra med de förslag ni ger.

Tack på förhand:)

0

Peter, Linköping

9 aug 2009 kl. 21:55

De ser inte ut som de skogschampinjoner jag hittat, men det är stor variation i familjen har jag förstått.

Undrar ändå om det inte är nåt annat än skogschampinjon.

0

Madde Småland

9 aug 2009 kl. 22:20

Hej Peter

Skönt att jag inte är ensam då om att tveka på skogschampinjon.

Läste att det finns ca 40 arter av champinjoner men hittar inget om hur många av dom det är som gulnar.

Ska se om jag hittar ngn där hatthuden fortfarande sitter fast i ringen. Då blir det kanske lättare att identifiera, eller?

0

klas jaederfeldt

9 aug 2009 kl. 22:43

det är en ur snöbollschamp.grp, skogschampinjoner är inte vita (vitaktiga) på hatten även om de växer i skogen

0

Vilken champinjon gulnar?

Karl S

10 aug 2009 kl. 09:38

Madde, kolla mitt tidigare inlägg om detta:

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=152103&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&3

Man ser ibland skogschampinjoner som bara rodnar svagt och t.o.m. gulnar.

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 14:38

De flesta champinjoner gulnar eller rodnar vid brytning eller klämning.
Mer eller mindre i alla fall, tror ängschampinjonen håller färgen rätt bra.
Det lär vara de gulnande som tar upp mest föroreningar så jag brukar vara restriktiv med dem i stadsmiljöer.

Men sen finns det ju t o m “blåstjärnor” som menar att stockholmsluften är farligare att andas än att äta en och annan champinjon, så jag är lite kluven och försöker gå nån “medelmåttans väg” i champinjonätandet…he he

0

Karl

klas jaederfeldt

10 aug 2009 kl. 15:22

men de är väl knappast 17 cm eller större i hatten :-)

0

Karl

Karl S

10 aug 2009 kl. 17:09

När det har du förstås rätt i.

0

Madde Småland

16 aug 2009 kl. 21:54

Tack allihop för svar. Har inte haft tid att sitta vid datorn förrän nu.

Nu har ni hjälpt mig att lära mig ngt nytt igen:) Roligt att ha fått ett namn så jag vet vad jag hittat.

Intressant också att få veta att det inte är ett helt säkert tecken ifall en champinjon gulnar.

Tack än en gång för all hjälp:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone