0 460 visningar

8 svar

Vad har ni för gräsmattesvampar?

MariaW

5 aug 2009 kl. 11:06

Som rubriken lyder, vad har ni som är boendes med egen tomt för svampar i era trädgårdar?

Själv brukar jag som är boendes i villa på landsbygd i Gästrikland ha en hel hoper med olika under hösten och det mesta är av oätligt slag, såsom stinksvamp, flugsvamp, pluggskivling, kamskivlingar och en hel armé med okända små vaxskivlingar i olika färger.

Ännu i år har jag inte sett till så många men det är väl fortfarande bara början på svampsäsongen för min region.

De grå bläcksvamparna som brukar komma upp i det kluvna äppelträdet har gjort sitt för i år. Aspsoppar tittar det upp lite här och var, de knottriga rottryfflarna räknade jag till åtta i morse men de är ännu små.

0

Thomas

5 aug 2009 kl. 12:20

fjällig bläcksvamp brukar komma men jag har aldrig ätit dem

0

Irene A

5 aug 2009 kl. 13:12

Hittills i år (utanför Umeå) har vi sett
rosenmusseron
vitvaxing
en nopping
silkesrödling
mörkrödling
vårbroking
slåtterbroking
löktråding + ett par andra obestämda trådingar
björksopp
gulkremla
gulskivig nagelskivling
klibbflamskivling

andra återkommande arter brukar vara
röd flugsvamp
pluggskivling
svartriska
bleknopping
diskfränskivling
honungsskivling

vid enstaka tillfällen
lädervaxing
bandad navelrödling
blåmusseron
klockmurkla

0

"JAS" Helsingborg

5 aug 2009 kl. 14:17

Än så länge bara nejlikbroskskivling.

0

MariaW

21 aug 2009 kl. 17:50

Nu har kamskivlingarna börjat kika fram, först ut är visst de orange.

0

Hampus 9 år

10 sep 2009 kl. 18:18

här hemma finns vägchampinjon, pluggskivling och fjällig bläcksvamp.

på landet finns röd flugsvamp, vit flugsvamp(under en klibbal i skogen intil), topptråding o lite annat :)

0

Tina Nordberg

10 sep 2009 kl. 18:46

Det vågar jag inte tala om, inte orkar jag skriva heller. Många är det, och många saknar jag ännu i år.

0

Lena Melin

10 sep 2009 kl. 19:54

Några pyttevaxingar, syrlig fjällskivling, gyttrad röksvamp, brödkorgssvamp, glitterbläcksvamp,föränderlig tofssskivling och d.i.v små bruna som jag inte vet vad det är.

0

Lena Melin

10 sep 2009 kl. 19:54

Några pyttevaxingar, syrlig fjällskivling, gyttrad röksvamp, brödkorgssvamp, glitterbläcksvamp,föränderlig tofssskivling och d.i.v små bruna som jag inte vet vad det är.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone