Plockar själv mycket svamp. Blir förundrad över vilka mängder en del uppger att de hittar, ta till exempel 60 liter kantareller. Några stora svampar blir lätt en liter.Då är det inte så svårt att få ihop den mängden.Säljer man svamp vägs den.Själv uppger jag svampmängden i vikt vilket jag tycker säger mer. Vad tycker ni andra svampentusiaster, spelar det någon roll.
Vem tävlar med vem och i så fall varför? Jag tycker aldrig att mängden är det primära utan jakten och lyckan att hitta, kanske att hitta något mer ovanligt. För tillräckligt mycket för att vara självförsörjande år från år brukar inte vara något större problem om man kan mer än 5 sorter. Jag vet att jag någon gång har nämnt av vi var 4 pers som plockade ca: 1500kg trattisar hösten 1985 i kommersiellt syfte men inte var det lika roligt som att ta en “skogspromenad” med korgen i handen och fikan i ryggan, kameran över axeln och bara njuta av tillvaron.
Det är ganska kul att se lådorna med “färska” trattkantareller hemma i Konsumbutiken under höstarna. När de har legat framme i disken några dagar är de nästan färdigtorkade och har säkert tappat 80% av sin färskvikt - men kilopriset är detsamma som det var från början :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.