0 629 visningar

3 svar

Stooor rund som ett klot och vit??

Gizela

5 aug 2009 kl. 11:48

Vad är det för lustig svamp jag sett i en trädgård och gräsmattor, ser ut att kunna bli hur stor som helst. liknar en lite ojämn fotboll och har ingen fot.

0

MariaW

5 aug 2009 kl. 11:50

Jätteröksvamp eller Läderboll kanske?

0

Gizela

5 aug 2009 kl. 11:57

Sökte på jätteröksvamp när jag läste svaret från dig och det skulle kunna vara en sån. förutom att på bilden här på svampguiden så satt den tätt med annan svamp, de jag har sett satt enskilt.Den andra svampen du skrev fanns inte med.Tack för hjälpen:)

0

Helena i Lund

5 aug 2009 kl. 18:09

Jätteröksvampen, eller äggsvamp som jag kallar den, är jättegod! Så länge den är helt vit rakt igenom, har den börjat mörkna i mitten ska den inte ätas. Skala, skär i skivor eller kuber, och stek länge i rikligt med smör, salta o peppra…. Mmmmm! Som du sa, det ser ut som om de kan bli hur stora som helst! Hittar man ett rejält friskt ex, så har du mycket mat för väldigt lite jobb! ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone