Hejsan! Har idag varit ute i skogen utanför skellefteå och hittat dessa. Har plockat trattisar tidigare härikring, men aldrig hittat några så här tidigt p säsongen. Och de luktar heller inte som trattisar brukar göra. Det fanns massor kvar, men är rätt små så jag lämnade dem. Foten är ihålig och de har fåror under hatten.
jag tycker ju också de ser ut som det, men absolut inte ruttna eller mjuka. men det känns ju alldeles för tidigt på året?
De växte heller inte i mossa som jag brukar van att de gör, utan i gamla hjulspår efter skogsmaskiner… kändes också konstigt och att de inte luktar som trattisar brukar lukta…
Intressant. När jag plockar trattisar brukar jag kunna hitta dem dels på mossa och dels i barrmark. Så kanske det inte är så noga? Jag vet inte. Det är i alla fall lättare att se på mossan. ;) Men oftast är det i gränsområden mellan mossa och barr.
Men jag är säker på att någon mer erfaren kan hjälpa dig här.
I helgas hittade jag absolut inga trattisar, när jag brukar kunna hitta flera liter i det området.
Tack för så snabba svar :) Men brukar du hitta trattisar så här tidigt på året? Har för mig att jag inte brukar hitta dem förrän allra tidigast om en månad härikring. Stället där jag hittade dessa har jag varit i och letat trattisar tidigare år, men inte hittat, för marken runt känns perfekt just för trattisar
Visst är det trattkantareller, och vill man veta när den brukar hittas under året, kan man använda Artportalen. Här är länk till trattkantarell:
http://www.artportalen.se/plants/uttag_artspektrum.asp?art=3217&art_leaf=True
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.