0 375 visningar

11 svar

Mussling?

Tanja i Gagnef

5 aug 2009 kl. 18:07

Denna växte på en död kvist, förmodligen rönn. Blek Ostronmussling eller vad? Mossig sur granskog i Dalarna kan tilläggas :-)

0

Karl S

5 aug 2009 kl. 21:33

Snarare vanlig ostronskivling att döma av färgen (Pleurotus ostreatus)

0

Tanja i Gagnef

5 aug 2009 kl. 21:39

OK, tack för svaret. Den var väldigt ljus, riktigt vita skivor och hatten var tunn, formad som en “vinge” med nästan obefintlig fot. Det lustiga var att det bara fanns denna enda fruktkropp, inte den minsta tillstymmelse till några fler.

0

Irene A

5 aug 2009 kl. 22:24

Hur stor är den egentligen? Med tanke på hur små de där krypen brukar vara, tänkte jag att musslingen måste vara rätt liten..

0

Tanja i Gagnef

5 aug 2009 kl. 22:42

Ja den var liten :-) ca 2,5 cm som bredast och någon mm tjock.

0

Irene A

5 aug 2009 kl. 23:00

Ja, då vete sjutton om jag vågar säga ostronmussling - kanske en Crepidotus-art. Har du samlat in den så att det finns möjlighet att ta något sporprov?

0

Tanja i Gagnef

5 aug 2009 kl. 23:04

Nej, men den finns i skogen bakom mitt hus så jag kan nog hämta den i morgon. Jag återkommer!

0

Mussling - Irene

Tanja i Gagnef

6 aug 2009 kl. 20:26

Svampen inhämtad och förhoppningsvis blir det ett sporprov. Den hade skrumpnat lite sen i går.

0

Mussling - Irene

Jan A, Uppsala

6 aug 2009 kl. 20:46

Om du smakat på den hade den nog smakat Pleurotus.

0

Tomas Hagelberg

7 aug 2009 kl. 16:35

ostronmussling ?
Växte ensam på gammal stubbe. ca 12-15 cm.
Tyvärr lite oskärpa i bilderna :-(

0

Mussling - Irene

Tanja i Gagnef

7 aug 2009 kl. 19:12

Tyvärr blev det inget sporprov! Svampen var nog för torr när jag tog in den.

0

Mussling - Irene

Irene A

7 aug 2009 kl. 20:56

Synd, det är en sån här gång som det hade varit bra med mikroskop :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone