0 574 visningar

8 svar

Kremla med gul mitt och gulröd kant

Peter, Herrljunga

5 aug 2009 kl. 18:53

Jag hittade en kremla som ser ut som Äggkremla men med hattfärgerna omkastade, d.v.s gul mitt och gul/orangem kant?

http://svampguiden.com/art/visa/Russula_lutea

Smaken är mild.

Den växte bland barrskog.

Kan det vara Äggkremla ändå trots att färgerna inte överenstämmer helt med examplaret i databasen?

En annan kandidat är Gulkremla -

http://svampguiden.com/art/visa/Russula_claroflava

Jag kunde dock inte se några tecken på grånande kött trots att hatten var fullt utvecklad.

En annan kremla som liknar den är Senapskremla men jag tror inte det är den eftersom kremlan jag hittade är mild i smaken.

0

Irene A

5 aug 2009 kl. 19:09

Hade den lika gula skivor som äggkremlan också, i så fall kanske aprikoskremla, Russula risigallina?

http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_photos.asp?index=6113

Hattkanten är inte alltid så röd som på den bilden.

0

Peter, Herrljunga

5 aug 2009 kl. 19:26

Jo, det kan vara Aprikoskremla.

Jag ska lägga den i frysen så kan jag ta fram (om jag inte hittar fler exemplar av den), fotografera och lägga upp den här när jag har skaffat en ny mobil med kamera efter den 18:e.

Tack för hjälpen!

0

Peter, Herrljunga

5 aug 2009 kl. 19:57

Irene - Har du något tips på hur jag kan skilja Äggkremlan resp. Gulkremlan från de övriga gula kremlorna?

Med tanke på att den gula kremlan jag hittade nyss har mild smak borde den väl gå att äta?

0

Irene A

5 aug 2009 kl. 20:20

Gulkremlan grånar ju. Det kan ta ett tag, men man brukar se det ganska tidigt på skiveggen längst ut mot hattkanten.

Äggkremlan är en ganska liten kremla, med nästan lika gula skivor som hatten, det gör den lätt att känna igen (inte så mycket mat på den med andra ord).

0

Peter, Herrljunga

5 aug 2009 kl. 22:42

Hej!

Jag hittade vad det var för kremla jag hade hittat i skogen - Det var en Tegelkremla. :-)

Jag misstänkte detta från början men blev osäker p.g.a den lite annorlunda gula hattfärgen.

Kremlan jag hittade ser exakt ut som den på bilden -

http://www.mushroomexpert.com/images/kuo4/russula_decolorans_02.jpg

Jag ska gå tillbaks till platsen där jag hittade dessa om ett par dagar och se om det har kommit upp fler! :-)

Tack för dina svar!

Hälsningar

Peter

0

Irene A

5 aug 2009 kl. 22:52

Jag hade också tegelkremla i tankarna som alternativ, men eftersom den är grånande och du skrev att den inte var det, så..

0

Peter, Herrljunga

5 aug 2009 kl. 23:14

Ok, de här såg ut att vara ganska unga exemplar vilket kan förklara avsaknaden av grånad.

Brukar kremlor ändra hattfärg när de blir äldre?

0

Irene A

5 aug 2009 kl. 23:18

Kremlor är förfärligt variabla i hattfärg redan från början. Sedan blir många av dem mycket urblekta av fukt och regn, kanske inte så mycket av åldern i sig. Men därför är artbestämning av kremlor ofta svårare än man tror..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone