Jag är ingen hejare på spindlingar heller, speciellt inte på det svåra och artrika
undersläktet Telamonia som vi har att göra med här. Det första som slog mig var faktiskt hinnuleus som du ifrågasätter, men denna ska lukta obehagligt (har även hetat illaluktande sp.) och verkligen ha glesare skivor. Den tydliga ringen talar också för torvus liksom den mattare hattytan. Lukten hos torvus ska vara syrlig-fruktartad. Men jag är inte “100”. Säkrast är att kolla sporerna som är 9, 5-11 mirkometer långa hos torvus och 7-9 hos hinnuleus.
Det finns stora likheter med C. hinnuleus, men några saker tycker jag talar mer för en annan närstående art, C. conicus (konspindling)
- dels om det stämmer att den har växt med bok, dels för att velumet verkar mer ulligt än hinnartat.
Skivorna hos de unga exemplaren verkar också vara lite mörkare (beskrivna med olivton hos C. conicus) än hos C. hinnuleus som ska ha mer aprikosfärgade skivor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.