0 253 visningar

11 svar

Torka svamp

Ellinor

3 aug 2006 kl. 12:20

Är det något speciellt knep med att torka vanlig kantarell? Då jag försökt har de blivit äckligt bittra i smaken. (Min man åt dock upp dem utan biverkningar.)

0

Helena

3 aug 2006 kl. 12:45

Kantareller blir sega och äckliga av torkning.
Rkomenderas inte.

0

Tina Nordberg

3 aug 2006 kl. 12:49

Det är ren förlust att torka kantareller. Förmoda att det är de du menar med “vanlig”.De blir både bittra som du själv erfarit och sega. Har du hittat så många så det är aktuellt att börja torka?Frys de du inte orkar äta färska.Vi andra äter med andakt de få vi finner.Ha det gott

0

Ellinor

4 aug 2006 kl. 09:03

Tack för tydliga svar! Nej, i år har jag inte funnit kantareller i Göteborg (men desto fler rådjur!)
Jag torkade ett år vi tältade i skogen och fann mer än vi kunde äta trots att vi frossade i nyfrästa knubbiga kantareller vid varje mål. (Mmmm… doften av smörfräst kantarell i skogsbrynet.)
Torkade kantarellerna i provisoriska hängmattor runt tältet och skötte om dem som spädbarn. Tänkte det kunde bli små fina presenter att ge bort…(BLÄ!)

0

Tina Nordberg

4 aug 2006 kl. 09:58

Inte dumt att ha frysen full med rådjur heller.Satsa på trattkantareller till presenter istället.Om det blir några.Uppskattas alltid.Kan nästan känna doften du nämde.Gött götte gött gött.

0

klas jaederfeldt

4 aug 2006 kl. 23:29

tina du skrev att man skulle frysa kantarellerna färska, jag har gjort det i flera år med gott resultat,
berättade det i tidningar, fick så inihelvite mycket skällning,
många hörde av sig och sa att de blivit så beska så att de inte gick att äta

0

Tina Nordberg

4 aug 2006 kl. 23:37

Beska har jag inte märkt att de blivit av frysning. De tappar lite smak o blir något segare.

0

Tina Nordberg

4 aug 2006 kl. 23:45

Tolkade du Klas det som att jag fryser färska kantareller, utan förvällning?

0

klas jaederfeldt

5 aug 2006 kl. 00:10

ja jag menade direkt från skogen till frysen

0

Tina Nordberg

5 aug 2006 kl. 01:29

Är du vaken än? Ett missförstånd, svamparna har alltid tagit vägen via en kastrull.
God natt

0

Fia A

5 aug 2006 kl. 09:13

De tar ju helt galet mycket plats om man fryser dem färska. Däremot kan det ju vara smart att styckfrysa dem, då kan man ta exakt så mycket man vill ha vid varje tillfälle. Ibland vill man ju t ex ha en och en halv påse i nån rätt, och en bandsåg äger jag inte ;-)

0

Tina Nordberg

5 aug 2006 kl. 12:27

Nu ska vi inte sälja skinnet innan räven är skjuten. . Ska plocka lite hallon idag, såg några som inte torkat bort.Blåbären här har gått åt skogen.Jag önskar er alla en god svamphöst.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone