0 372 visningar

9 svar

taggsvampar

Thomas i södertälje

5 aug 2009 kl. 23:29

En liten fråga: är alla taggsvampar ätliga? (brukar hitta en del när jag söker kantareller)

0

Irene A

5 aug 2009 kl. 23:42

Jag räknar bara blek taggsvamp (Hydnum repandum) och rödgul taggsvamp (Hydnum rufescens) till de ätliga taggsvamparna (men det är jag det).

0

"JAS" Helsingborg

5 aug 2009 kl. 23:51

Jag håller med Irene, visserligen har jag provat Fjällig taggsvamp, men det är inget som jag gör om. Tvi vale!

0

Thomas i södertälje

6 aug 2009 kl. 00:18

Tack för svaren!
Nån fjällig har jag nog aldrig sett tyvärr, men om jag utgår från den bleka så borde jag iaf inte få med mig nån som är farlig om jag har förstått det hela rätt? (dvs förväxlingssvamp)

(har bara plockat kantareller förr o vill börja plocka lite annat)

0

MariaW

6 aug 2009 kl. 06:15

Nej jag skulle nog inte säga att den bleka taggsvampen är lätt att förväxla med någon annan svamp. Är man ovan kan ovansidan var lik unga exemplar av brödticka,  men man ser ju snabbt på undersidan om det är taggsvamp eller inte.

Fjällig finns i trakten där jag bor men inget jag plockat, men det är väl för jag läst att den använts som substitut för inlagd sill under nödår och jag tycker inte om sill.

Lycka till med det nya steget i svampplockeriet.

0

Tanja i Gagnef

6 aug 2009 kl. 06:25

Jag håller med de övriga. Den du kan råka förväxla blek taggsvamp med är rödgul taggsvamp och det är ju också en matsvamp, så blek taggsvamp är en bra svamp att lära sig! God är den också ;-)

0

klas jaederfeldt

6 aug 2009 kl. 08:51

Adressen till södertälje svampklubb är

ciccelina@gmail.com

där kanske du kan lära dej en å annan svamp

0

Thomas i södertälje

6 aug 2009 kl. 11:28

Tack så mkt alla för alla svar :) o klas svampklubben kommer jag höra av mig till. :)

/en mkt tacksam Thomas

0

anithau

6 aug 2009 kl. 16:39

Jag har ätit sockerkaka, där motaggsvamp var garnityret ovanpå.
Det var helt suveränt gott.

0

anithau - taggsvampar

Tanja i Gagnef

6 aug 2009 kl. 16:42

Va?! Var den stekt eller hur var den tillagad? Det lät oerhört konstigt och spännande, nåt jag skulle vilja bjuda mina vänner på eftersom de redan tycker jag är en sån svampnörd…! ;-) Har du nåt recept eller så på “garnityret”?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone