0 895 visningar

34 svar

Föränderlig Tofsskivling?

SussieH

6 aug 2009 kl. 00:10

Hittade dessa svampar växande på en stubbe av lövträd. Är det Föränderlig Tofsskivling?

0

Jan A, Uppsala

6 aug 2009 kl. 05:53

Javisst är det det!

0

Ulla, Skellefteå

6 aug 2009 kl. 21:28

Då är nog inte dessa föränderlig tofsskivling som jag fått som tips förut?

Vad är detta?

0

Ulla; Skellefteå

MariaW

6 aug 2009 kl. 21:46

Så här växte min “troliga” föränderliga tofsskivling som jag försökte få identiferad för runt en vecka sedan.

http://mycena.net/svampguiden_forum_images_org/2009/2009-07-29_1673hxn.jpg

0

Jan A, Uppsala

6 aug 2009 kl. 22:02

Ulla, dina svamplik går det nog inte att säga så mycket mer om!
MariaW; förstår inte vad du är ute efter. Du fick ju ja-svar!

0

JanA

MariaW

6 aug 2009 kl. 22:25

Inte ta illa upp. Det var en som hade lite invändningar på slutet men jag är 99,9 säker om man säger så.

0

Jan A

Ulla

6 aug 2009 kl. 22:50

Svamplik? 
Tack för ett trevligt svar, vaknat på fel sida idag?

0

Ulla; Skellefteå

Ulla

6 aug 2009 kl. 22:54

Maria
Tack för svar men då är det nåt annat jag hade bild på.

0

Jan A

Jan A, Uppsala

6 aug 2009 kl. 23:18

Ulla, inte alls, säger bara sanningen…

0

Jan A

Ulla

6 aug 2009 kl. 23:20

Ursäkta en dumsnut men menar du att det var fd föränderlig Tofsskivling? Kan vara kul att veta för en svampnovis som jag….

0

Jan A

Jan A, Uppsala

6 aug 2009 kl. 23:45

Ja, de var väldigt gamla och fula, ungefär som jag.

0

Jan A

Ulla

7 aug 2009 kl. 10:33

Jag tycker dom var vackra jag =)

0

Tomas Hagelberg

7 aug 2009 kl. 15:33

Skall även jag våga ta steget in bland plockarna av denna svamp?

Inte lika “söt” men ack så svårfångad på bild

0

Vackert sporprov

Tomas Hagelberg

7 aug 2009 kl. 19:48

blev förvånad hur vackert mönster det blev efter bara en timma på köksbänken.

0

SussieH

7 aug 2009 kl. 20:44

Ville tacka för svaret. Är ni HELT SÄKRA på att det är Föränderlig Tofsskivling så att det inte är Gifthättingen? Det vore inte så bra att käka fel sorts svamp :(

0

Jan A, Uppsala

8 aug 2009 kl. 08:34

Sussie! Titta på bilderna och texten här: http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=112990&fnr=1&sok=gifthätting&Start=0&Offset=50&7
Dessutom kan du söka på gifthätting i sökfältet “där Forum börjar”!

0

Hel säkra?

Karl S

8 aug 2009 kl. 10:14

Sussie, du måste vara helt säker själv innan du slevar i dig av den här svampen.  Faktum är att gifthättingen är ganska lik och växer ungefär likadant.

Jag tror att det är föränderlig tofs du har på bilderna men, 1) bild 1 visar helt olika färger, och den undre har en färg som skulle stämma bättre med Galerina marginata;  2) bild 2 visar gamla och torra exemplar, som ingen riktig mykolog kan göra en diagnos på (det var väl det JanA menade med svamplik).  3) Bild 3 är mer typisk.

Mitt råd till dig är a) skippa den här kollekten, du missar inte mycket i smakväg, b) gå med i en svampförening om du inte redan är medlem, och följ med på en utflykt där någon erfaren mykolog kan visa dig Galerina m., så du lär dig den ordentligt, och c) hitta färska, fuktiga, unga kollekter av föränderlig t. som du känner dig förtrolig med.

0

Hel säkra?

Birgitta F

14 aug 2009 kl. 00:11

ursäkta mig men jag ser faktiskt ingen likhet mellan dessa 2
Jag är väldigt försiktig när det gäller svamp , men som Karl S skriver så har jag avstått några år från föränderlig till dess jag var ute i skog och mark med en kunnig dam.
Bara för någon dag sedan “fegade jag ur” på några väldigt nyuppstigna föränderliga, svampar är inte att leka med.
Hoppas du hittar fler Sussie och kan känna dig helt säker.Dom är helt förnämliga i soppa.

0

Hel säkra?

Irene A

14 aug 2009 kl. 00:35

Bra bildexempel, Birgitta!
Gifthätting till vänster och föränderlig tofsskivling till höger.

Sussies bilder visar helt säkert föränderlig tofsskivling (men nästa gång kanske det är något annat..).

0

Hel säkra?

Karl S

14 aug 2009 kl. 08:13

OK, låt oss göra en liten test: bifogade fungus är det en G. marginata eller en K. mutabilis?

0

Hel säkra?

Peter, Linköping

14 aug 2009 kl. 08:16

Jag sticker ut huvudet med dumstruten och säger att det ser ut som en gifthätting, jag ser i alla fall inte fjällen på stammen. Dessutom har du lagt in en grankvist, inte bara för prydnads skull får man anta. En liten skruvboll, kanske?

0

Hel säkra?

MariaW

14 aug 2009 kl. 08:31

Och jag som försöker lära mig skillnaden mellan dessa vill få detta till en föränderlig tofsskivling men jag är inte alls säker.

Antagandet grundar jag på att den har en tydlig ring, foten är ljus på ungsvampen och den mörknar mot basen.

0

Hel säkra?

Peter, Linköping

14 aug 2009 kl. 10:44

Fick jag lukta på den skulle jag veta, men utifrån vad jag ser gör jag den försiktiga tolkningen att det är gifthätting, rätt eller ej.

Nu slänger han väl fram att det är en bastard till honungsskivling eller nåt.

0

Hel säkra?

RasBohlin

14 aug 2009 kl. 14:24

Jag gissar ju absolut på gifthätting på Karls bild!

0

Hel säkra?

HelenaSthlm

14 aug 2009 kl. 14:40

Jag tycker också att det ser mer ut som föränderlig tofsskivling än gifthätting… Men grankvisten ställer ju till det lite =P

0

Hel säkra?

Peter, Linköping

14 aug 2009 kl. 14:42

Karl, har du kastat en skruvboll åt oss?

0

Hel säkra?

RasBohlin

14 aug 2009 kl. 15:32

Kan det inte rent av vara så att de tre hattarna i överkant tillhör föränderliga tofsskivlingar medan de andra är gifthätting?
Tycker det ser lite så ut!

0

Hel säkra?

Karl S

14 aug 2009 kl. 15:47

Det är en kollekt av Galerina marginata, gifthätting, mikroskopin kollad.

Båda har ring, men gifthättingen har inte så kraftigt velummönster under ringen som tofsskivlingen.  Den senare har (ofta) en strumpa med fjäll.

De flesta arter inom Cortinariaceae/Strophariaceae har fötter som mörknar nedifrån, så det är inte heller någon bra skiljekaraktär.

0

Hel säkra?

Karl S

14 aug 2009 kl. 15:54

Kan tillägga att jag sedan många år inte längre äter föränderlig tofs.  Den är (enligt min gom) inte värd det.

Jag tror inte det har varit några förgiftningsfall publicerade i Sverige där gifthättingen varit orsaken (orkar inte googla runt just nu).  Men i USA har det förekommit dödsfall med den närstående G. autumnalis.  Båda innehåller amatoxiner, dvs. de cyclopeptider som är verksamma i vit och lömsk flugis.

0

Hel säkra?

MariaW

14 aug 2009 kl. 16:45

Se där så fel man hade, det är bara att konstatera att det nog dröjer ett bra tag till innan dessa svampar hamnar i min matsvampskorg. Kanske det är lättare att se skillnaderna om man har en svamp av var bredvid varandra?

0

Hel säkra?

Peter, Linköping

14 aug 2009 kl. 17:45

Är man osäker rekommenderas en svamputställning. Har man tur finns där båda arterna (korrekt bestämda, får man också hoppas). Där kan man lukta på de olika arterna, de skiljer sig åt ganska ordentligt.

I Nya Svampboken står något om förgiftningsfall på 80-talet med gifthätting.

0

Hel säkra?

RasBohlin

14 aug 2009 kl. 17:54

Är inte K. mutabilis mer hygrofan än G. marginata? Det var lite därför jag tänkte att hattarna var sådana, och för att de dessutom var större…

0

Hel säkra?

Peter, Linköping

14 aug 2009 kl. 18:05

Jag skulle i alla fall inte våga gå på gradskillnader när det gäller att skilja åt en giftig svamp från en ätlig.

0

Hel säkra?

RasBohlin

14 aug 2009 kl. 21:32

Nä absolut icke! K. mutabilis känner jag igen på den fjälliga foten och utseendet mellan ring och hatt, att den nästan alltid är lite “tofsig” på hatten (kanske också gäller G.marginata, vad vet jag) men framförallt på den goda doften! Sådan doft har väl inte giffthätting??
Att jag aldrig skall hitta någon att jämföra med!?!

0

Birgitta F

16 aug 2009 kl. 14:58

Passade på att ta lite nya bilder på föränderlig när jag var ute i skogen idag

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone