Många av Er hänvisar till olika länkar som innehåller mer info om div ting.
Det här har jag funderat länge på.
Nu undrar jag hur ni gör då ni kan överföra en länk i ert inlägg och som man direkt kan gå in på och läsa?
Tacksam om någon av Er som kan, har lust att på ett enkelt sätt berätta. Jag vet inte hur man gör.
När du öppnar en sida på Internet som du vill länka till gör så här: längst upp på sidan har du en rad där du ser sidans adress (börjar oftast med www). Sätt markören där texten börjar, håll ner vänster musknapp och tangenten “shift” dra musen så att adressraden blåmarkeras. Tryck sedan på tangenten Ctrl samtidigt som du trycker ner bokstaven C, gå sen till inlägget i svampguiden, klicka där du vill att länken ska stå och tryck ner Ctrl och bokstaven V. Klart! :-) (Ctrl+C=kopiera, Ctrl+V=klistra in). Fungerar även i Word och en massa andra program. Lycka till!
Anitha!
Mycket enklare så här – tycker jag:
Placera cursorn efter adressen på översta raden, tryck ner vänster musknapp (raden markeras) tryck Ctrl C (kopiera)
Öppna t.ex. ett (tomt) worddokument - eller annat, tryck Ctrl V – och si, där har du raden! Sen är det bara att skriva brödtext till - och kopiera allt dit du vill. Jag har kanske glömt nåt bra, men då får du tänka till lite…
Ja men om det blir problem att tänka när du läst Jans förnämligt enkla förslag får du läsa mitt övertydliga förslag också ;-) Antingen blir det jättetydligt för dig eller också totalvirrigt! Jag är van att förklara datorfunktioner för min 77-åriga pappa och då får jag verkligen förklara i detalj ;-)
Jag skriver NUMERA alla mina trådar, inlägg och svar i wordfiler, där jag också anger trådens namn och eller datum. Skälet är att Micke, trots att han för längesedan sagt att Svampguiden småningom skulle bli sökbar på ”sakord”, ännu inte åstadkommit detta. Jag tycker nog att alla som någorlunda värderar sina alster bör göra så. Jag sparar givetvis inte allt ”för evigt”, utan raderar kontinuerligt det (mest) ointressanta!;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.