0 1158 visningar

9 svar

USB-mikroskop??

Tanja i Gagnef

6 aug 2009 kl. 19:11

Jag som älskar “teknikleksaker” hittade det här http://www.usbmikroskop.se/produkter/usb-mikroskop/ Jag var bara tvungen att lägga in länken här, hoppas jag inte blir idiotförklarad men jag tyckte dessa var så häftiga! ;-) Skulle man kunna ha nån nytta i svampsammanhang…? Jag är alltså totalt 0:a vad gäller mikroskop - har tittat i ett en gång i princip!

0

svampstaff

6 aug 2009 kl. 19:19

Det där har jag grunnat på oxå, om man nu inte vill lägga 50-70000 på ett begagnat mikroskop på blocket!?

0

Tanja i Gagnef

6 aug 2009 kl. 19:53

Kul att nån mer tänkt som jag ;-) Tycker det verkar så bra att kunna få upp den förstorade bilden direkt på datorskärmen. Det man ska titta på borde man ju kunna preparera som för ett konventionellt mikroskoperande.

0

Irene A

6 aug 2009 kl. 20:16

Det som kallas USB-mikroskop är inget mikroskop, utan en lupp, och används som en sån. Jag är lite skeptisk till skärpedjupet på de billigaste modellerna där också.

0

Tanja i Gagnef

6 aug 2009 kl. 20:25

OK, jag tyckte det påminde lite om en lupp. Man kanske skulle ta med sig nåt preparat till en dataaffär och be att få prova :-D Jag får väl börja spara pengar så kanske jag kan unna mig ett riktigt mikroskop så småningom. (Och hitta en kurs i mikroskopering…)

0

"JAS" Helsingborg

6 aug 2009 kl. 21:08

Jag provade ett USB mikroskop men inte är det något mikroskop. då funkar detta lika bra för bara en sportstyver de har bra luppar oxå.
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=mikroskop&defst=True&uaid=82484601277B13866D91449BE4788B0F%3a38312E3233332E36362E323039%3a5245537841609106654

0

Tanja i Gagnef

6 aug 2009 kl. 21:26

Oj! Det var ju så billigt så det måste jag prova! Tack för tipset! Visar i alla fall mer än min lupp med 10x förstoring som jag har nu!

0

klas jaederfeldt

6 aug 2009 kl. 22:37

låt bli alla dessa sk.mikroskop, satsa på ett beg, från uno ramsfelt i stället, säg till honom att du skall mikroskopiera svamp så vet han vad du behöver,
gissar att du kan få ett bra ljusmikroskop för ca,3000: och ett fasmikroskop för ca 5000.
fas tycker jag är att föredra ,för då behöver du inte färga preparaten.

de objektiv som är ett “måste” ÄR 40 GGR,OCH 100 GGR. MED EN FÖRSTORING på 10 ggr I OKULARET (VID ÖGAT)  blir det 400 resp 1000, ofta är det även med 20 och 10 objektiv som medföljer men dessa har du inte så stor användning av vad det gäller svamp

0

Tanja i Gagnef

6 aug 2009 kl. 23:04

OK, tack igen för tips! Jag ska ta mig en allvarlig funderare på detta, jag är som sagt väldigt sugen på ett mikroskop men just nu har jag varken råd eller tid. Men jag har sparat alla goda tips jag fått!
Tack igen allihop!

0

svampstaff

6 aug 2009 kl. 23:08

Så ska det låta Klas!
Äntligen ett svar så man vet vad man bör satsa på, utifall man skulle utvidga sina vyer framåt vintern kanske.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone