I samma trollskog som den skarpa dropptaggsvampen och ”mycket annat” bor i, hittade jag idag c 70 grupper/frk-samlingar. Måste dit igen – hoppas det är mindre myggigt då – och ta bättre bilder. På bilderna 2 och 3 visar trollskägget verkliga Telephora-anlag!
Gunhild! Det står en del om trollskägget i såväl Ryman som Nyléns stora. Det är ett skinn i samma släkte som de vanligare vårtöra och busksvamp. Vad jag menade med att skriva “Thelephora-anlag” var den “omslutande verksamheten”. Vårtörat kan ta kål på skogsplantor, strypa dem (men används under kontrollerade former som tillväxtökande mykorrhizasvamp i främst granplantskolor), och trollskägget TYCKS kunna göra ngt liknande med bl.a. bräkenplantorna. I ö vet jag inte så mycket om svampen, men ska både följa upp den och ta reda på mer - om/när tiden åter infinner sig. Hoppas den gamla rika granskogen där de bor får leva och dö ännu en tid!
Hej Jan! Jag stötte på mina i december och januari här nere i skåne har inte ens funderat på att kolla dem tidigare på året. Det skiljer otroligt mycket på när man kan hitta de olika svamparterna i vårt land. Såg att trattisarna var på gång i norr här nere är det nog inte lönt att spana efter dem förren i oktober.
Mina skägg är i mycket ungt stadium och ska förhoppningvis utvecklas mycket. Tidigare år har jag oftast hittat dem på senhösten, i oktober-december, dock på andra lokaler. Ska kolla dom här unga, JAS, och allt annat i DERAS trollskog..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.