0 905 visningar

9 svar

Trollskägg, Telephora penicillata

Jan A, Uppsala

6 aug 2009 kl. 23:04

I samma trollskog som den skarpa dropptaggsvampen och ”mycket annat” bor i, hittade jag idag c 70 grupper/frk-samlingar. Måste dit igen – hoppas det är mindre myggigt då – och ta bättre bilder. På bilderna 2 och 3 visar trollskägget verkliga Telephora-anlag!

0

Jan A, Uppsala

6 aug 2009 kl. 23:07

Det var förstås på 1 och 2!

0

Jan A, Uppsala

6 aug 2009 kl. 23:21

...och Thelephora ska det stå.

0

Mikael i Norrköping

6 aug 2009 kl. 23:32

Vilken otrolig form- och färgrikedom svampvärlden kan uppvisa.
Häftig svamp detta Jan A

0

Trollskägg, Thelephora penicillata

Jan A, Uppsala

6 aug 2009 kl. 23:51

Jodu, ska dit igen. Har hittat på annan lokal under några år, men aldrig så här många och vackra!

0

Lena M

8 aug 2009 kl. 07:01

Snygga bilder !
Kan inte minnas om jag har sett trollskägg.  :)

0

gunhild Nordås

8 aug 2009 kl. 08:37

Jan kan du berätta lite mer om trollskägg. Vad är det egentligen?

0

Jan A, Uppsala

8 aug 2009 kl. 08:57

Gunhild! Det står en del om trollskägget i såväl Ryman som Nyléns stora. Det är ett skinn i samma släkte som de vanligare vårtöra och busksvamp. Vad jag menade med att skriva “Thelephora-anlag” var den “omslutande verksamheten”. Vårtörat kan ta kål på skogsplantor, strypa dem (men används under kontrollerade former som tillväxtökande mykorrhizasvamp i främst granplantskolor), och trollskägget TYCKS kunna göra ngt liknande med bl.a. bräkenplantorna. I ö vet jag inte så mycket om svampen, men ska både följa upp den och ta reda på mer - om/när tiden åter infinner sig. Hoppas den gamla rika granskogen där de bor får leva och dö ännu en tid!

0

"JAS" Helsingborg

8 aug 2009 kl. 10:04

Hej Jan! Jag stötte på mina i december och januari här nere i skåne har inte ens funderat på att kolla dem tidigare på året. Det skiljer otroligt mycket på när man kan hitta de olika svamparterna i vårt land. Såg att trattisarna var på gång i norr här nere är det nog inte lönt att spana efter dem förren i oktober.

0

Jan A, Uppsala

8 aug 2009 kl. 10:34

Mina skägg är i mycket ungt stadium och ska förhoppningvis utvecklas mycket. Tidigare år har jag oftast hittat dem på senhösten, i oktober-december, dock på andra lokaler. Ska kolla dom här unga, JAS, och allt annat i DERAS trollskog..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone