0 459 visningar

46 svar

Karl-Johaninventering

Christer

6 aug 2009 kl. 23:20

Det skulle vara intressant att följa Kallesäsongen runt om i landet. Själv bor jag i Boråsområdet och har hittat c:a 4 kg färdigrensad denna veckan. De flesta har varit helt fria från larver.

Hur ser det ut hos dig? Glöm inte att berätta var du bor och gärna hur vädret har varit från juli och framåt i dina trakter.

Emotser din rapport!

0

svampstaff

6 aug 2009 kl. 23:38

Trots regn hela juli, är det snustorrt på KJ-fälten, enstaka maskätna börjar dyka upp, men vi har ju en bit kvar.
Så här såg det ut förra året den 3:dje september i östergötland, så hoppet lever kvar en stund till.

0

Birgitta D

6 aug 2009 kl. 23:43

Har bara hittat något enstaka larvangripet exemplar i Tranås. De flesta fina jag hittade var i Verleskogen, har tydligen kommit betydligt mer regn där. Gallsopp finns det däremot gott om, och larverna gillar dom inte heller.

0

Thomas i södertälje

6 aug 2009 kl. 23:54

nu är jag igång igen med mina frågor….. men vilken typ av skog hittar man mest k-j? (tall,gran, björk, bland?)  Frågar man inte får man inget veta :)

0

Jonnie

7 aug 2009 kl. 00:22

Här hemma:

Ogallrad tät ung granskog, gärna backiga sådana och invid mosskanter.

(Här hemma = Norra skaraborg)

0

MariaW

7 aug 2009 kl. 00:29

Ännu tidigt för min region tror jag (norra Gästrikland).

Fått hem tre ex och sett lika många med snyltung.

0

Christer

7 aug 2009 kl. 00:30

Hej alla!

Jag skulle vara jättetacksam om övriga Karl-Johanfrågor hamnar i en annan tråd med annan rubrik. Snälla, snälla, enbart inventering i denna tråden.

0

Helena A

7 aug 2009 kl. 06:49

Här i Sörmland finns det enstaka ex.
Tyvärr är de flesta larv eller snyltingangripna.
Har bara plockat ett fåtal felfria ännu.

0

Lena Strömstad

7 aug 2009 kl. 07:40

Inte en KJ än här i N:a Bohuslän. Någon gallsopp och relativt många strävsoppar.
Ser av lämnade rapporter att vi hittade den första Kallen 17 augusti förra året. Så än lever hoppet.

0

anithau

7 aug 2009 kl. 07:54

Jag hittar mina Karl-Johan:

Längs skogsvägar/stigar.
Mager mossa, barrmatta.
Inne i buskar, vid foten under grangrenar. Blandskog med dominans av barr.
I bland i lite frodigare gräsyta.

Tallkallar:
Tallhedarna samt längs skogsvägar/stigar - mager mossa/lav

0

"JAS" Helsingborg

7 aug 2009 kl. 08:31

Har hittat enstaka ex under de senaste 3 veckorna i Västervik men 99% har varit helt uppätna av mask till och med de allra minsta knopparna. Det är fortfarande för varmt tror jag, då trivs ju larverna alldeles förträffligt.

0

BirgittaD

7 aug 2009 kl. 09:59

Glömde hittade 2 fina KJ barn på tjörn 27 juli.

0

gunhild Nordås

7 aug 2009 kl. 13:40

Gick en långpromenad på tallheden i morse där fanns gott om stor karljohan, tyvärr angripna nästan alla. Där fanns också mycket tallsopp,fina exemplar som nu ligger i min tork.
Jag hittar också karljohan intill granar och i gräsmattan med björk och tall. Platsen är Ångermanland Bjurholms kommun. Tallhedarna vid Lögdeälven.

0

Tomas Hagelberg

7 aug 2009 kl. 14:47

Mölnlycke Öster om Göteborg
Har nu funnits enstaka kj lite drygt en vecka. Väntar fortfarande på att de skall komma ordentligt. Har hittat några stycken per tillfälle jag har varit ute. En del blodsopp idag också som tur är. Plockar i skog där gran dominerar stort. En del har varit maskangripna även om de är små.
Har regnat och regnat.

0

Carina

7 aug 2009 kl. 20:32

Hittat flera fina exemplar söder om Uddevalla.
Inget maskangrepp i dem ännu…

0

Lotta

7 aug 2009 kl. 20:58

Jag hittade till min förvåning massor med K-J förra helgen i skogar utanför Värnamo. Men som det verkar i år så var det väldigt maskätet aven på dom riktigt små, och säkert hälften var snyltangripet:(
Det var på och utmed en skogs-stig i en granskog.

0

Tanter i Piteå

7 aug 2009 kl. 21:04

Trots torr, solig och varm juli med f.n extrem brandrisk i skogarna hittade vi ett 30-tal fina ex av karljohan + 10-tal som var angripna .De sistnämnda växte på öppen mark. Övriga i mossig granskog med inslag av enstaka tallar.

0

anithau

7 aug 2009 kl. 22:16

Tanterna i Piteå!
Va härligt att kalle har hittat till Piteå.
Då kanske de sprider sig vidare till Dundret.

0

Lilla My

7 aug 2009 kl. 22:17

KJ har inte kommit igång här i norra Östergötland än. Har hittat enstaka exemplar, svårt angripna precis som de brukar vara i juli och början av augusti. Däremot har jag inte sett ett spår av snyltingen som förstört dem andra år!

Förra året kom alla KJ på mina jaktmarker på en gång i en liten explosion, runt den 22 augusti, då tog jag 20 liter på ett par timmar på ett ganksa litet markområde. Gissa om jag hoppas på samma sak i år?

Men, en sak jag undrar över är om de tar “viloår”? Jag har för mig att jag läst om detta någonstans, att mycel som producerat mycket kan gå i träda ett par år… det skulle stämma ganska bra med det jag själv har observerat, att vissa lokaler ger extremt mycket det ena året, och sedan inte en svamp året efter. Nån som vet mer om detta, t.ex. bakomliggande orsaker?

0

Lilla jag

8 aug 2009 kl. 00:17

Lilla my och alla andra, ni har väl läst Christers önskan så varför skriva och fråga om allt annat??????????????? Det är inte konstigt att det blir krig överallt.hehe

0

Lena M

8 aug 2009 kl. 06:53

Här i Gästrikland har det kommit mycket karljohan nu men tyvärr så är de flesta larvangripna, spelar ingen roll om de är små eller stora.
Det föll ju mycket regn under juli ( drygt 100 mm ) för att nu blivit extremt varmt, om det bidragit till att svamparna är i dåligt skick vet jag inte men sorglit är det.

0

Fia A

8 aug 2009 kl. 10:26

Stockholms skärgård, totalt 2 ex funna hittills denna säsong. Mycket regn tidigare, men nu börjar det bli lite torrare i skogen.

0

Birgitta F

9 aug 2009 kl. 18:31

Bohuslän en bit innanför kusten
Nu börjar dom komma. Själv har jag sett ett flertal , många snylt-angripna dessvärre. En del gigantiska utblommade. Gäster på vår anläggning idag hade hittat rätt mycket av dom upp mot Hedekas.
Kustnära dröjer dom nog några dagar till.

0

Lena Strömstad

10 aug 2009 kl. 15:39

N:a Bohuslän. Första KJ hittad idag. Stor, fin, inte angripen. Det fanns nog fler men ett dunderåskväder gjorde att vi fick avbryta turen…  men vi kommer tillbaks :-)

0

Bo E i Örebro

10 aug 2009 kl. 15:49

Hej!

Jag bor i Örebro och har hittat ett plockbart exemplar i år. Det var i Kvinnerstaskogen norr om Örebro, i mossig mark under större granar. Vädret har varit omväxlande mycket regn och svalt med kortre torra och varma perioder.
Verkar idealiskt för kantarell men inte för soppar!

Jag har även hittat två exemplar av mycket stora, delvis förruttnade Karl-Johan i östra Småland nära Fårhult Station nån mil inåt landet från Västervik.

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 15:52

Hupps..jag glömde nämna att jag även hittat ett par helt snyltangripna exemplar av stensopp i Kvinnerstaskogen!

Men som sagt, bara en enda frisk, ännu…

0

Stina Nordsjälland

10 aug 2009 kl. 21:08

Fann en mängd mycket stora KJ i skogarna runt Markaryd i helgen. Tyvärr maskätna och för stora. Inga små på gång.

0

Charlie-John

12 aug 2009 kl. 00:35

I dag hittade jag 1 st KJ som var helt maskfri. Plats: Fritsla utanför Borås.

0

buffy

13 aug 2009 kl. 09:21

Fann ca 15 stora KJ vid Stidsvig i Skåne i måndags, de hade hattdiameter på upp till 20 cm och var fullständigt genomätna av larver.

0

Lillemor

13 aug 2009 kl. 17:44

I skogarna söder om Lygnern, bortåt Tostared i Halland, hittade vi inga KJ alls och inte mkt annan svamp heller. Vi stannade på tre olika platser. Verkade torrt trots regnskurar då o då.

0

buffy

13 aug 2009 kl. 18:40

1 snyltingangripet ex idag på Söderåsen, Skåne.

0

Peter, Linköping

13 aug 2009 kl. 19:02

Några fina igår, strax utanför stan.

0

Gula

13 aug 2009 kl. 19:15

Ett perfekt snyltingexemplar förra veckan söder om Almunge -  några andra har inte synts till…

mobilbild…

0

Maya K. I. Hörnefors

13 aug 2009 kl. 20:52

Syrran plockar ung. en stor kasse varje dag i Övikstrakten. Hon är nu ganska less på att rensa så jag får dom hon inte orkar med. Förra året var det lika mycket.

0

Grethe F

14 aug 2009 kl. 17:04

Ingen Kj i “mina” skogar i dag inte här i Skåne , kanske dom inte kommer i år

0

Fia A

15 aug 2009 kl. 09:30

Tog en femtonminuters skogspromenad vid besök i Kramforstrakten. Hittade utan överdrift hundratals Gallsoppar, och ca 5 st KJ i varierande skick (2 fina).

Har Gallsoppen fått fnatt i år? Den är ÖVERALLT!

0

susanne

17 aug 2009 kl. 23:34

Den sista veckan då och då kommer upp en ung, inte maskangripen KJ, men inga stora mängder.
Förra året kom dem runt 20.augusti så hoppas på nåt liknande…
Annars det verkar vara gott om vatten i skogen.

Norra Värmland

0

Babsan

18 aug 2009 kl. 00:25

Hej Christer.Ang. Karl-Johan svamp så är det för bedrövligt här uppe i Västerbotten.

0

Christer

18 aug 2009 kl. 00:54

Jag bor i trakterna runt Borås och har antecknat en del om KJ-tillgången från 2004 och framåt.

2004 plockade jag 258 kg (första fynd 30/8)

2005 plockade jag 120 kg (första fynd 31/7)

2006 plockade jag 183 kg (första fynd 17/8)

2007 plockade jag   5,5 kg (första fynd 9/7)

2008 plockade jag 87 kg (första fynd 14/8)

I år hittills     4,5 kg (första fynd 3/8)

Alla år avses nettovikt rensad svamp.

Man ska kanske inte ge upp hoppet ännu eftersom de bästa skördarna de sista fem åren har varit relativt sena igång, (2004 den 30/8 och 2006 den 17/8).

Noterbart är också att de 3 senaste åren har varit dåliga i mina trakter. Hur ser det ut där du bor? Har du gjort några minnesanteckningar?

0

Jonnie

18 aug 2009 kl. 06:57

Jag bor i Norra Skaraborg och har lite anteckningar från de senaste 3 åren:

2006 var det enmormt med KJ på sina ställen här, vi var två grabbar som plockade intensivt under ngn vecka, jag minns att vi plockade 202 kilo på en dag, (mitten på Augusti, ungefär)

2007 plockade jag c.a 350 kilo KJ och bäst var det kring 19-24 Augusti då jag plockade det mesta av dessa kilon.

2008 var säsongen något senare och var som bäst mellan 22-27 Aug, plockade något liknande.

Anm, de “experter” (inköpare) som kan det här med KJ uppger att säsongen blir ngn vecka senarelagd i år och bör vara som bäst här slutet av Aug början på Sep, då avses Skaraborg-Värmland… säsongen skall bli “bra” enligt dem..

0

Morgan

18 aug 2009 kl. 10:23

Väldigt dåligt med K-J här i Nyköpingstrakten än så länge, har bara hittat enstaka ex.
Överhuvudtaget dåligt med soppar.

0

Stefan hbg

18 aug 2009 kl. 10:35

1 KJ har det blivit på hemmaplan (söderåsen NVskåne). Riktigt uselt med soppar överhuvudtaget. Gallsoppen dominerar totalt.

0

Kerstin

18 aug 2009 kl. 11:16

Herregud! Vad gjorde du med 258 kg 2004?

0

Helena A

18 aug 2009 kl. 14:16

Hittade 4 fina KJ idag!
Skog utanför Hälleforsnäs Sörmland
Hoppas verkligen att de sätter fart nu.

0

Christer

20 aug 2009 kl. 11:30

Här i boråstrakten är det fortfarande KJ-öken. Kopparfärgad i enstaka exemplar, annars ingenting. Det är nog ändå inte kört ännu, jag ger inte upp förrän efter den 1/9.

0

Katrin Tyringe

20 aug 2009 kl. 11:57

Hittat 8 st I Hässleholms området Skåne,även 3 st tallsoppar

0

Bengt Sandh

20 aug 2009 kl. 20:34

1 st KJ i dag, liten och fet och larvangripen. Snyft.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone