Det skulle vara intressant att följa Kallesäsongen runt om i landet. Själv bor jag i Boråsområdet och har hittat c:a 4 kg färdigrensad denna veckan. De flesta har varit helt fria från larver.
Hur ser det ut hos dig? Glöm inte att berätta var du bor och gärna hur vädret har varit från juli och framåt i dina trakter.
Emotser din rapport!
Gick en långpromenad på tallheden i morse där fanns gott om stor karljohan, tyvärr angripna nästan alla. Där fanns också mycket tallsopp,fina exemplar som nu ligger i min tork.
Jag hittar också karljohan intill granar och i gräsmattan med björk och tall. Platsen är Ångermanland Bjurholms kommun. Tallhedarna vid Lögdeälven.
Mölnlycke Öster om Göteborg
Har nu funnits enstaka kj lite drygt en vecka. Väntar fortfarande på att de skall komma ordentligt. Har hittat några stycken per tillfälle jag har varit ute. En del blodsopp idag också som tur är. Plockar i skog där gran dominerar stort. En del har varit maskangripna även om de är små.
Har regnat och regnat.
KJ har inte kommit igång här i norra Östergötland än. Har hittat enstaka exemplar, svårt angripna precis som de brukar vara i juli och början av augusti. Däremot har jag inte sett ett spår av snyltingen som förstört dem andra år!
Förra året kom alla KJ på mina jaktmarker på en gång i en liten explosion, runt den 22 augusti, då tog jag 20 liter på ett par timmar på ett ganksa litet markområde. Gissa om jag hoppas på samma sak i år?
Men, en sak jag undrar över är om de tar “viloår”? Jag har för mig att jag läst om detta någonstans, att mycel som producerat mycket kan gå i träda ett par år… det skulle stämma ganska bra med det jag själv har observerat, att vissa lokaler ger extremt mycket det ena året, och sedan inte en svamp året efter. Nån som vet mer om detta, t.ex. bakomliggande orsaker?
Här i Gästrikland har det kommit mycket karljohan nu men tyvärr så är de flesta larvangripna, spelar ingen roll om de är små eller stora.
Det föll ju mycket regn under juli ( drygt 100 mm ) för att nu blivit extremt varmt, om det bidragit till att svamparna är i dåligt skick vet jag inte men sorglit är det.
Bohuslän en bit innanför kusten
Nu börjar dom komma. Själv har jag sett ett flertal , många snylt-angripna dessvärre. En del gigantiska utblommade. Gäster på vår anläggning idag hade hittat rätt mycket av dom upp mot Hedekas.
Kustnära dröjer dom nog några dagar till.
Hej!
Jag bor i Örebro och har hittat ett plockbart exemplar i år. Det var i Kvinnerstaskogen norr om Örebro, i mossig mark under större granar. Vädret har varit omväxlande mycket regn och svalt med kortre torra och varma perioder.
Verkar idealiskt för kantarell men inte för soppar!
Jag har även hittat två exemplar av mycket stora, delvis förruttnade Karl-Johan i östra Småland nära Fårhult Station nån mil inåt landet från Västervik.
Jag bor i trakterna runt Borås och har antecknat en del om KJ-tillgången från 2004 och framåt.
2004 plockade jag 258 kg (första fynd 30/8)
2005 plockade jag 120 kg (första fynd 31/7)
2006 plockade jag 183 kg (första fynd 17/8)
2007 plockade jag 5,5 kg (första fynd 9/7)
2008 plockade jag 87 kg (första fynd 14/8)
I år hittills 4,5 kg (första fynd 3/8)
Alla år avses nettovikt rensad svamp.
Man ska kanske inte ge upp hoppet ännu eftersom de bästa skördarna de sista fem åren har varit relativt sena igång, (2004 den 30/8 och 2006 den 17/8).
Noterbart är också att de 3 senaste åren har varit dåliga i mina trakter. Hur ser det ut där du bor? Har du gjort några minnesanteckningar?
Jag bor i Norra Skaraborg och har lite anteckningar från de senaste 3 åren:
2006 var det enmormt med KJ på sina ställen här, vi var två grabbar som plockade intensivt under ngn vecka, jag minns att vi plockade 202 kilo på en dag, (mitten på Augusti, ungefär)
2007 plockade jag c.a 350 kilo KJ och bäst var det kring 19-24 Augusti då jag plockade det mesta av dessa kilon.
2008 var säsongen något senare och var som bäst mellan 22-27 Aug, plockade något liknande.
Anm, de “experter” (inköpare) som kan det här med KJ uppger att säsongen blir ngn vecka senarelagd i år och bör vara som bäst här slutet av Aug början på Sep, då avses Skaraborg-Värmland… säsongen skall bli “bra” enligt dem..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.