0 340 visningar

8 svar

Hvit ticka

Ingvild

7 aug 2009 kl. 00:46

Funnet i dag i blandingskog, overvekt furu og gran. Gammel død stamme jeg ikke klarte å gjenkjenne. Den var ganske liten, hadde hvit saft med mild smak.

0

Ingvild

7 aug 2009 kl. 00:49

Og ja, det finnes svamp i Norge også :-) Kanskje ikke i like store mengder som hos dere i Sverige, men jeg er fornøyd :-))

0

Jan A, Uppsala

7 aug 2009 kl. 06:17

Fin svampskörd, Ingvild!

0

Ingvild

7 aug 2009 kl. 22:49

Ingen kvalifiserte gjetninger på tickan?

0

Svamp i Norge

gunhild Nordås

8 aug 2009 kl. 08:49

Visst vet jag att det finns svamp i Norge. Jag har en syster i Trondheim med stuga vid en havsvik i Nordtröndelag och där har vi plockat både sopp,taggsvamp,kantareller och trattkantareller helt inpå hytta hennes. Jag gick också en tur i skogarna runt Trondheim och där fanns en hel del att ta vara på.
Jag ska dit i början av september för att fira min syster och hoppas på en tur i skogen.(Jag väljer det före Nidarosdomen)

0

Svamp i Norge

Ingvild

8 aug 2009 kl. 08:54

God tur Gunhild, da skal du til mine hjemtrakter. Jeg er egentlig fra Nord-Trøndelag, og tipper at din søster har hytte på Åsen eller Frosta?

0

Vilken kremla?

Fia A

8 aug 2009 kl. 10:29

Blir lite nyfiken, de små röda kremlorna - vilken sort är det? Försöker lära mig lite kremlor i år och de där känner jag igen att jag brukar se i skogen :-)

0

Vilken kremla?

Ingvild

8 aug 2009 kl. 13:34

Ja si det Fia, kremler som smaker mildt og godt tar jeg med meg som blandingsopp jeg ;-) Men tror kanskje disse var nøttekremler! 
Kan kanskje svare litt bedre på dette er å ha vært på kremlekurs i august og september!

0

Irene A

8 aug 2009 kl. 17:43

Jodå, det ser ut att finnas nøttekremler, Russula vesca, i korgen.
Det är lite förvirrande för mig, för min mamma brukade kalla alla milda och goda kremlor för nøttekremler (där ingick mandelkremla och sillkremla också :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone