Hej,
Jag har hittat en Skogschampinjon som är stor som en Kungschampinjon men köttet rodnar inte, när man bryter den. Däremot gulnar/rodnar foten, när man trycker på den. Den har inte Kungschampinjonen kraftiga fot, utan foten är ihålig och lik skogschamipinjonen. Svampen på bilden är ca 10cm i diameter och hade hyllat intakt när jag tog den.
Någon som har en idé om vad jag har hittat?
...det där satt jag just och funderade på. Hittade en champinjon i veckan som klockrent var just Kungs - men den rodnade i snittytorna! Ska det göra det? Eller inte? Har aldrig sett det förut, men det kanske bara är att jag inte tänkt på det? Brukar alltid vara noga med att kolla allt för att slippa göra bort mig när jag plockar champinjoner, men just färgförändringar har jag inte varit så noga med förut.
Det talas inte så mycket om det, kanske för att inte förbrylla nybörjare, men det där med gulnande/rodnande är inte någon säker diagnostisk karaktär.
Jag har ibland hittat exemplar som inte följer mallen och det är vanligt att vissa i en kollekt från samma mycel rodnar medan andra gulnar, åtminstone bland arter där karaktären inte är stark. Ofta är det också svårt att avgöra vilket fall (man subjektivt tycker att) det är. (En annan kanske tycker tvärtom.)
I själva verket har jag sett champinjonnycklar som tar upp en “mittemellan” grupp av arter som inte är entydiga. Slutsats: man ska inte hänga upp sig för mycket på den karaktären, med undantag för t ex blodchampinjon där den torde vara entydig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.