Har hittat mindre än hälften av normal mängd kantareller i år, och är minst sagt missnöjd med säsongen. Sopparna är inte heller på gång, det verkar bli magert i år! Torrt som tusan i markerna i norra delen av länet… nån annan som har samma problem eller har jag bara lyckats plocka i fel skogar i år?
...mina sommarkantareller brukar ge uppåt 100 liter före mitten av augusti. Vi har så milt här nere att allt kommer tidigt, så jag börjar vanligtvis plocka kantareller i mitten av juni. Denna sommar fanns inget förrän en vecka in i juli, och nu har de torkat bort snyft jag gick sju timmar för tre liter kantareller för någon dag sen, så gissa om jag är lite stressad? Har fått drygt 50 liter bara, och det svider. Å andra sidan pågår säsongen in i slutet av november, så de kanske hinner komma igen? Hoppas det!
Här i Närke har vi haft en god “kantarellsommar” men nu verkar det inte som det kommer upp nya, och de som finns börjar bli lite “skinntorra” i soliga lägen.
Hoppas på mer regn så det kommer mer svamp!
Som sagt, sopp-säsongen har inte alls kommit igång, enstaka strävsoppar och smörsopp, men hittills bara en enda Karl-Johan i plockbart skick ännu!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.