0 414 visningar

13 svar

Några

NadaL, Umeå

8 aug 2009 kl. 10:56

bilder från veckan:
Serie 1.
1.1 - rostnavling,
1.2 - stoftkremling,
1.3 - lökbrosking

0

NadaL, Umeå

8 aug 2009 kl. 11:00

Serie 2.
2.1 - kantareller,
2.2 - klibbticka,
2.3 - purpurskinn kanske på asplåga?

0

NadaL, Umeå

8 aug 2009 kl. 11:03

Serie 3.- slemsvampar:
3.1 - växer på asplåga,
3.2 - växer på tallåga,
3.3 - växer på granlåga

0

NadaL, Umeå

8 aug 2009 kl. 11:07

Serie 4.

4.1 - busksvamp,
4.2 - småsvampar på murken rönngren,
4.3 - gyttrad röksvamp på granlåga

0

NadaL, Umeå

8 aug 2009 kl. 11:10

Serie 5.

5.1 - sotticka,
5.2 - röd flugsvamp,
5.3 -  blodhättor

0

NadaL, Umeå

8 aug 2009 kl. 11:14

Serie 6. och sista:

6.1 - luden skålmurkla tror jag,
6.2 - svart hattmurkla,
6.3 - vet ej vad det kan vara som växer på murken tallåga.

0

"JAS" Helsingborg

8 aug 2009 kl. 12:07

Fantastiskt fina bilder och fina fynd. Den sista verkar som om det är en parasit på någon myxomycet men är långt ifrån säker. Kan jag låna bilden och skicka den till Uno Elisson på Göteborgs botan så kanske han kan uttala sig om den?

0

NadaL, Umeå

8 aug 2009 kl. 12:21

Jag skulle vara tacksam om du gör det Jas.
Tror att den sista parasiterar på gamla vargmjölk.

Kollade tallhedar här omkring och Goliat lyser med sin frånvaro än.

0

"JAS" Helsingborg

8 aug 2009 kl. 12:33

Då får vi se om Uno har något förslag.Jag skall kolla Goliat i östra skåne den 30/8 tillsammans med Puggehatten och Niclas Bergius, skall bli intressant.

0

Hans v E

8 aug 2009 kl. 15:07

Jag tror den sista bilden föreställer Polycephalomyces tomentosus som växer på en gammal slemsvamp.
3:3 Arcyria nutans
3:1,2 Stemonitis

0

Ingvild

8 aug 2009 kl. 15:41

Fantastiske bilder, som alltid ;-)
Og noen flotte funn! Du finner alltid noe spennende NadaL!

0

Jas i Västervik

10 aug 2009 kl. 17:24

Hej NadaL, så här svarar Uno. Och som han skriver så om ni hittar några intressanta Myxomyceter eller sånt som du har fotat så ta gärna ett kollekt och sänd till honom.

Hej!
Det är uppenbarligen fråga om rester av en myxomycet, det kan t o m vara fjolårsrester. Vågar inte säga någonting om arten, det kan handla om Trichia botrytis eller om någonting annat. De ljusa bildningarna är en av de många svampar som man hittar på gamla exemplar av myxomyceter. I allmänhet är det fråga om olika hyphomyceter som man bara ser i hyf- och konidiestadium och som aldrig bildar riktiga fruktkroppar. Jag vågar inte precisera. Längst ned i vänstra hörnet av bilden finns en med huvudlik bildning i toppen påminnande om Polycephalomyces eller Byssostilbe, men det kan vara någonting helt annat också. Det finns åtskilligt i svampväg som kastar sig över myxomyceter. Det finns t ex minst fem arter av Nectria som växer på olika arter av myxomyceter.
Detta är tyvärr det enda jag kan svara.
Frågor och ev. material är välkomna även framgent. Kan dock inte lova att det alltid blir snabba svar.
Hlsnr
Uno

0

NadaL, Umeå

11 aug 2009 kl. 13:50

Hej Jas!

Tackar för hjälpen.
Vet ej på vilket sätt, men har tappat din e-mail adress.
Kan du vara snäll och skicka mig Unos e-mail adress.

0

Jas i Västervik

11 aug 2009 kl. 15:29

Min. jan@luftkuddeland.se och Unos uno.eliasson@dpes.gu.se och hans Adress: Botaniska institutionen, Systematisk
Botanik, Göteborgs universitet, Box 461, 405 30
Göteborg

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone