Det senaste dygnet har varit minst sagt svampextremt! Jag har skådat och (plockat en del) allt ifrån violgubbe till skäggriska. Dessutom fick jag för första gången se vit hjorthornsvamp samt ett ca 50x5 m långt stråk av rödgul trumpetsvamp. Det var en mäktig syn. De sistnämnda fick stå kvar, då de inte är min favoritsvamp.
Men Bo då! Har det inte fallit dig in att plocka och byta eller sälja? 50x5m med rödgul trumpet borde ju bli en ansenlig mängd och nog skulle jag tro att en restaurang hade betalat en hundralapp per kg för den. Jag som inte har något bra ställe med denna svamp som jag gillar som krydda hade oxå kunnat tänka mig att köpa eller byta en del med dig. Eller retas du bara? Du får skaffa dig en kamera eller åtminstone en mobil med kamera så vi hade fått dregla lite över dina fynd.
Jas! Efterssom jag inte uppskattar denna art för egen del, till skillnad mot rådjuren så kan jag återvända till den något otillgängliga platsen och rensa rent om de finns kvar om någon vecka. Vill du ha dem?
Jag glömde en viktig detalj i mitt inlägg, nämligen 2 unga ex av blomkålssvamp som jag räddade från de elaka sniglarna.
Hur led är tiden?
Ingenting stämmer numera när det gäller att hitta en viss art vid en viss tid. Ta t.ex violgubben och skäggriskan som jag normalt hittar först i sept vid sökning efter trattkantareller.
Och svampstaff: Det handlar inte om en unik miljö utan snarare om en tid av klimatförändring. Något som vi får vänja oss med på gott och ont.
Om det har med klimatförändringen borde då inte de svampar som “normalt” hittas i sep. inte komma förrän i okt. nov? Jag menar att här i Skåne med varmare klimat än norröver så kommer ju “höstsvamparna” senare då de inte vill ha så hög temp. för att utvecklas. Höstsvampar kan väl knappast bli sommarsvampar bara för att det blir varmare klimat det borde ju bli en förskjutning i andra riktningen stället, eller?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.