0 394 visningar

14 svar

många grovtickor +frågesvampar

Mattias Andersson

9 aug 2009 kl. 19:40

Hittade grovtickor på flera olika ställen idag. Någon som har sett mycket av den i år? Jag bifogar även några svampar från tallhed i Västernorrland från förra året som jag vill ha förslag på. Är inte 100 själv faktiskt på alla.

0

många grovtickor frågesvampar

Mattias Andersson

9 aug 2009 kl. 19:42

Två bilder till från norrländsk tallhed.

0

Ingvild

9 aug 2009 kl. 19:51

Den første tickan er gulrandkjuke, phaeolus schweinitzii :-) Nydelig ticka!

0

Ingvild

9 aug 2009 kl. 19:57

Forstår ikke at dere svensker kaller den grovticka. Denne vakre tickan fortjener et litt vakrere navn!

0

Irene A

9 aug 2009 kl. 21:36

Förslag på sista serien: gräddspindling, Cortinarius leucophanes
mjölsvärting, Lyophyllum semitale (om den luktar/smakar mjöl)

0

Karl S

10 aug 2009 kl. 09:23

Bild 1, första spindlingen kan vara Cortinarius sommerfeltii.  Fick du något intryck om den var hygrofan?

Bild 1, andra spindlingen: hmmm… var den uttorkad?  Lukt?  Du får nog kolla sporer för att komma längre Mattias…

Bild 2: tror som Irene.

0

Karl S

10 aug 2009 kl. 09:24

Bild 1, första spindlingen.  Det är fel miljö för Cortinarius sommerfeltii, så jag blev plötsligt lite tveksam.  Mera data!

0

Irene A

10 aug 2009 kl. 09:38

Jag har ett par vilda gissningar på de två första spindlingarna också..
Den första har tillräckligt livlig färg på skivorna för att platsa som C. malicorius (men jag skulle ha önskat samma färg på hattkanten).

Den andra kan vara tuvspindling, Cortinarius turmalis. Det är en av tallhedarnas karaktärsarter.

0

BirgittaD

10 aug 2009 kl. 10:55

Jag har bara hittat 1 ex av grovticka i år, eller överhuvudtaget, eftersom jag aldrig förr tittat åt dom.

0

Ingvild

10 aug 2009 kl. 14:45

Nå bor jo jeg i Norge, så det teller kanskje ikke? Men har aldri sett “grovticka” før i år, der jeg bor. Pr dags dato har jeg funnet ca 10 stykker. Det virker som det er året for slike tickar.
Har fulgt utviklingen til de jeg bor nærmest. Fascinerende :-)

0

cortisarna på bild 1

Karl S

10 aug 2009 kl. 17:14

Det är samma problem med C: malicorius — fel miljö.

C. turmalis är en definitiv möjlightet, men kanske snarare i så fall C. claricolor, som verkligen är en karaktärssvamp för lavtallhedar.

0

Mattias Andersson

10 aug 2009 kl. 19:04

Tack för alla förslag. De första två spindlingarna är knepiga. Den första påinner klart om en Dermocybe, kanske helt enkelt en cinnamomeus. Vet inte hur variabel den kan vara? Den andra vet jag inte heller. Jag var inne på C. pinophilus, men den ska ha lite mer klubbformad fot, även om jag tycker hattfärgen stämmer. Tuvspindling är också en möjlighet. Inte världens bästa bilder och inte helt typiska kollekter gör det vanskligt att göra korrekta bestämningar enbart från en bild.

Mjölsvärting och gräddspindling verkar vettiga för de två sista bilderna.

0

Irene A

10 aug 2009 kl. 19:17

Jag tar tillbaka turmalis på bild två, och claricolor är det inte heller.
En annan karaktärsart för tallhedarna är kvartsspindling, Cortinarius quarciticus. Färgen är inte helt fel (kan ha funnits lite mer blågrå ton från början), men den brukar ha en tydligt klubbformad fot, så det är väl inte den heller då..

0

Hans v E

10 aug 2009 kl. 20:53

2:2 Tror inte på semitale med den hattfärgen och miljön. Men Lyophyllum är det. Kanske den med trekantiga sporer.

0

cortisarna på bild 1

Karl S

11 aug 2009 kl. 09:01

Mattias, har du kvar materialet, då går det lätt att sålla bland förslagen på spindlingar.

Om den första är hygrofan, kan det oxo vara någon Telamonia, det beror på hur mycket rödstick du har i bilden.  (T ex C. melitosarx kan bli ganska röd).

Den andra är i alla fall inte C. pinophilus.  Bild bifogas,  Öven om svampen är kraftigt uttorkad, vilket är vanligt på tallhedar, stämmer inte fotfärgen och velumstrukturen.  Den kan, som Irene säger, vara C. quarciticus., eller skulle t.o.m. kunna vara en uttorkad C. traganus.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone