0 691 visningar

11 svar

Kritvit gräsand.

Bo Reyer

9 aug 2009 kl. 21:30

Vid Månsolsbadet i Sala vistas en albinogräsand sedan en tid. Tyvärr kan jag inte bifoga någon bild då jag är alltför oteknisk när det gäller att skicka bilder. Detta har min son hjälpt mig med fram tills att han nyligen flyttade hemifrån. Det är bara att bryta ihop och erkänna sina brister.

0

BaWa

9 aug 2009 kl. 21:36

Och vad vill då då ha för typ av kommentar Bo?

0

MariaW

9 aug 2009 kl. 21:52

Hur vanligt är det att gräsänder blir albino?

Vad gäller det tekniska så får du be sonen lära dig hur man gör så du fixar det själv nu efter att han flugit ut.

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 14:51

När bilderna vä‘l är inne i datorn är det ju bara att följa anvisningarna på guiden.
Har alltid varit oteknisk, men lärt mig detta utan preoblem.
Svårigheten brukar vara att bilderna är alldeles för stora direkt ur kameran.

0

sk

10 aug 2009 kl. 15:58

om den inte hade röda ögon så kan den ha varit leucistisk. det är väl inte direkt vanligt men jag brukar se sådana ibland. albinogräsand vet jag inte om jag har sett.

0

Bo Reyer

10 aug 2009 kl. 16:57

Försöker bifoga bild.

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 17:22

Oj!

Det var verkligen en vit and!

Om du inte ansett dig så oteknisk skulle man nästan trott att du mixtrat i Photoshop för att skoja med oss!

Men den går och vaggar i Sala-takten nu, alltså?

0

Jas i Västervik

10 aug 2009 kl. 17:28

Är det inte en vanlig Anka, de har blandat sig med gräsänder i skåne så det finns en massa olika varianter där, det finns knappt en enda normal tecknad gräsand i HBg trakten.

0

Jas i Västervik

10 aug 2009 kl. 17:30

Bild på en anka.

0

Bo Reyer

10 aug 2009 kl. 17:54

Detta Är definitivt ingen anka, då mamman som till vänster i bild födde en likadan förra sommaren. Som nyfödd var den gyllengul men har bleknat betydligt. Den i vattnet är systern. Det var en enorm känsla när den igår morse kröp upp i mitt knä och villigt lät sig klappas.

0

Jas i Västervik

10 aug 2009 kl. 18:06

Tja mamman kanske är uppblandad sedan tidigare, har den röda ögon om inte så är det ju ingen albino.

0

Jas i Västervik

10 aug 2009 kl. 18:09

Efter lite googlande så skall albino and ej heller ha gul näbb!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone