Hur många liter blir det av ett kilo kantareller? Är variationen stor beroende på svampens torrhet, storlek m.m eller kan man använda en genomsnittsvolym? Intressant att ta del av vad “gamla svamprävar” har för erfarenhet om detta.
Att mäta plockad svamp i liter är totalt ointressant. Det är en kvarleva från tiden när man snackade alnar i stället för meter. Om man t.ex. plockar ett större antal kantareller av knappnålsstorlek så får man plats med oändligt mycket mer vikt i ett litermått än om man hittar några riktiga bamsingar och försöker trycka ner dem i samma mått.
Det enda rätta är således att använda begreppet vikt. Ett kilo kantareller är alltid just ett kilo kantareller men en liter kantareller är inte lika med en annan liter kantareller enligt logiken ovan.
Inte går man och köper en liter havskräftor eller en liter äpplen, naturligtvis köper man vikt och inte volym.
Ett annat exempel: Hur mycket är en liter fågelfjädrar? Man kan lägga ner fjädrarna varsamt eller så kan man trycka ner dessa i ett litermått i all oändlighet men ändå kommer volymen i slutändan att vara en liter. Däremot är ett kilo fjädrar konstant, d.v.s. alltid just ett kilo.
Som svar på din fråga Göran, så brukar man räkna med att det går mellan 2,5 och 3 liter kantareller på ett kilo men det hänger ju på om svampen är torr eller blöt.
Alla människor har förhoppningsvis en våg hemma för inte tror jag att man kollar hur många liter fru eller man man är tillsammans med…
OBS! Detta var inga pekfingrar från någon besserwisser, det var bara mina personliga åsikter som ingen behöver påtvingas.
GOD NATT!
önskar
I en av mina svampböcker (Nya svampboken - Pelle Holmberg/Hans Marklund) kan man läsa att det inte är lätt att säga hur mycket en liter svamp väger eller hur mycket det blir efter att den torkats eller förkokats. Faktorer som påverkar är art, svampens/svampbitarnas storlek och svampens fuktighetshalt.
Holmberg/Marklund citerar i sin tur Svampkokboken där det finns en mall för att man skall kunna byta ut färsk svamp mot fryst eller torkad om man följer bokens recept. Som genomsnitt anges volymerna:
5 dl färsk svamp
= 100 gr färsk
= 2 dl förkokt
= knappt 100gr förkokt
= 1,5 dl torkad
= 10 gr torkad
I dag har jag varit ute och plockat kantareller. Jag bestämde mig för att testa lite matematik för omväxlings skull, d.v.s. jag räknade varje kantarell jag plockade, alltifrån de pyttesmå till de stora blafforna.
Utlyser härmed en liten gissningstävling. Hur många kantareller tror ni att jag plockade? Den sammanlagda vikten var 4,4 kg.
Vågar mig inte på någon gissning, men nu kan jag i alla fall erkänna att jag alltid räknar just kantareller medan jag plockar dem. Har alltid gjort. Min far gjorde likadant.
I söndags plockade jag 384 st. Det blev uppskattningsvis 4-5 liter, och de flesta var ganska små.
En gång gjorde jag misstaget att börja räkna tratttisar. Det gör jag aldrig om, för när jag väl hade börjat kunde jag inte sluta. Och när jag plockat ett tag fick jag för mig att jag inte skulle sluta förrän jag kommit till 1000.
Det tog en stund, trots att tillgången var god, för det tar trots allt lite extra tid när man ska hålla på och räkna samtidigt. Artonliterskorgen blev i alla fall rågad.
Tack Maria W och tack Bengt Sänd för en lysande pedagogisk och logisk förklaring till skillnaden mella liter och kilo.
Med dessa nya kunskaper som grund behöver jag nog inte gissa - kan met stor säkerhet påstå att Du idag skrapat ihop 769 st bleka kantareller.
Firar min vinst redan nu med en härlig kantarellmacka, 1,5 liter öl och kanske (om jag inte somnar) 72 kg härlig kvinna (frun)
Hälsningar
Göran
Göran är på G som i Göran! Sista gissningen ska vara redaktionen tillhanda senast på söndag den 16/8 kl. 00.00.
Den som vinner kommer utöver utlovade kantarellpositioner att erhålla inte mindre än 75 % rabatt på ventilgummin i alla storlekar för cyklar, bilar och skottkärror!
Vilken härlig tävling! Jag, som plockade mina första kantareller någonsin igår, slänger mig in som en outsider och gissar på 1000 stycken. Om du skulle hittat så många, så hoppas jag du har fina koordinater för mig som bor i Västerbotten. :)
Gårdagens fynd
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.