0 502 visningar

6 svar

Hjälp mig !

Mrs Nixzon

10 aug 2009 kl. 14:23

Var ute på kantarelljakt idag och visst fanns det gulisar i skogen samt en o annan sopp men när jag gick där i skogen så plockade jag denna svamp. Har för mig att en gammal dam som jag plockade svamp med för länge sedan plockade denna som matsvamp. Jag kommer inte ihåg vad den heter eller om den är ätlig ( eller om den gamla damen plockade den ! )( ni vet hur det är, man är i sin egen värld när man letar svamp)

Frågan kvarstår dock :
Vad är det för svamp ?
Växer allmänt i barr - lövskog och just denna är plockad på ostkusten.

Vid delning så är frukköttet fortfarande vitt efter lång stund.( Antingen har jag dåligt luktsinne eller så luktar den inget eller väldigt lite )
Tacksam för svar

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 14:28

Ser ut som en tegelkremla.
Ätlig och ok “blandsvamp” tycker jag.

0

Tack

Mrs Nixzon

10 aug 2009 kl. 14:33

Tänkte på tegelkremla men eftersom jag tyckte att den jag plockat hade för ljus hatt så blev jag osäker på om det kunde vara tegelkremla ( har aldrig plockat den förut , o ingen annan heller av antalet i skogen att döma ! )

Tack för snabbt svar :-)

0

Mrs Nixzon

10 aug 2009 kl. 21:05

Inte för att jag inte litar på Bo men finns det ingen annan som kan gissa på samma svamp så att jag kan äta eländet ?ler

0

Jas i Västervik

10 aug 2009 kl. 21:11

Smaka på den, om den inte är skarp i smaken, ät den! Tycker oxå det ser ut som tegelkremla men som sagt smaka på den

0

Irene A

10 aug 2009 kl. 21:18

Tydligt grånande, och den tegelröda färgen, gör det till en säker tegelkremla.
Tegel har samma varierande färgskala, så namnet på svampen passar riktigt bra.

0

TACK ......

Mrs Nixzon

10 aug 2009 kl. 21:26

...... alla , hoppas att ni hade rätt för nu äter jag den :-))

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone