0 471 visningar

7 svar

Mina gamla bilder

Bo E

10 aug 2009 kl. 15:55

På grund av ett server-haveri är jag nu tillbaka vid en dator som jag använde 2006 och här finns en del gamla bilder som jag lovade nån ny(?) besökare på guiden att lägga ut.

Första serien är björkticka som liknade Mårran och ett UFO

foto: Jan Nirving

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 15:59

Tyvärr fick jag inte dit fotografen förrän tickan blivit lite väl “utvuxen” ur “Mårrstadiet”.

Sen en ticka på död alm.

Lite mer bilder…

Skålsvamp
Vril på björk
självporträtt

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 16:02

här ä‘r lite till…

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 16:08

1. Brunkrös på stock, och lite tickor som jag inte ger mig på att gissa…
Nån här vet säkert vad det är.

2. Lite andra fynd än svamp ute i skogen nära Tarsta i östernärke.

3. Ett delvis ruinerat torp nära vattewnverket i Bista / Skråmsta väster om Örebnro..
Läget benämns Bistafallet på 1864 års karta, det kan nog vara såpass gammalt att det syftar på detta torp.

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 16:15

Tarstaborgen är ett rekommenderbart utflyktsmål för den historiskt intresserade.

Brukar dateras till tidig järnålder men mig veterligen har inga utgrävningar gjorts som bekräftar detta.
Bra mycket större än de övriga borgar i trakten jag besökt.
Järnåldern var en lång period från ca 500 före till 1050 efter Kr.
Minns att borgen uppskattats vara från ca 300 före till 300 efter Kr.
Hur man nu daterar sten? Kanske kan man se olika sätt att kallmura borgväggarna där den naturliga branten behöver förstärkas?
Kallmura är att bygga murar utan murbruk. Det kom först under medeltiden. Förmodligen hölls borgväggarna på plats av stockverk oxå.
Väl bevarade murrester i alla fall. Får nog bli Gotland för att hitta liknande.

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 16:21

Det tvehövdade norsketrollet igen… från Hålahult strax nordväst om Örtebro.
Där går gränsen för Kilsbergsmiljön med stora block och grottor…

Fin natur men inte mycket svamp där.
Några enstaka strävsoppar där det fanns lite jord i skrevor eller mindre plana ytor. Ett drömställe för den geologiskt intresserade och som visar iostidens kraft att förändra landskap!!

0

Bo E

10 aug 2009 kl. 16:24

Sista bilden visar en “jättegryta” från Degerfors.
Det var väldiga vattenvirvlar under isen som satte stenar i rörelse så att såna här “grytor” slipades.
Slipstenen ligger ofta kvar i botten av urgröpningen.

0

Bo E

18 aug 2009 kl. 11:45

Hoppsan, fanns det bara “gamlingar” på forumet den veckan?

Ok, när jag får möjlighet ska jag väl lägga ut lite nytt.
Har några frågetecken att räta ut oxå...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone