På grund av ett server-haveri är jag nu tillbaka vid en dator som jag använde 2006 och här finns en del gamla bilder som jag lovade nån ny(?) besökare på guiden att lägga ut.
Första serien är björkticka som liknade Mårran och ett UFO
foto: Jan Nirving
1. Brunkrös på stock, och lite tickor som jag inte ger mig på att gissa…
Nån här vet säkert vad det är.
2. Lite andra fynd än svamp ute i skogen nära Tarsta i östernärke.
3. Ett delvis ruinerat torp nära vattewnverket i Bista / Skråmsta väster om Örebnro..
Läget benämns Bistafallet på 1864 års karta, det kan nog vara såpass gammalt att det syftar på detta torp.
Tarstaborgen är ett rekommenderbart utflyktsmål för den historiskt intresserade.
Brukar dateras till tidig järnålder men mig veterligen har inga utgrävningar gjorts som bekräftar detta.
Bra mycket större än de övriga borgar i trakten jag besökt.
Järnåldern var en lång period från ca 500 före till 1050 efter Kr.
Minns att borgen uppskattats vara från ca 300 före till 300 efter Kr.
Hur man nu daterar sten? Kanske kan man se olika sätt att kallmura borgväggarna där den naturliga branten behöver förstärkas?
Kallmura är att bygga murar utan murbruk. Det kom först under medeltiden. Förmodligen hölls borgväggarna på plats av stockverk oxå.
Väl bevarade murrester i alla fall. Får nog bli Gotland för att hitta liknande.
Det tvehövdade norsketrollet igen… från Hålahult strax nordväst om Örtebro.
Där går gränsen för Kilsbergsmiljön med stora block och grottor…
Fin natur men inte mycket svamp där.
Några enstaka strävsoppar där det fanns lite jord i skrevor eller mindre plana ytor. Ett drömställe för den geologiskt intresserade och som visar iostidens kraft att förändra landskap!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.