0 326 visningar

16 svar

Vad för svamp? Kantkremla?

Ulla skeå

10 aug 2009 kl. 19:45

Undrar om någon kan säga mig vad detta är för svamp.
Den blev lite för röd på bilderna motför vad den är i verkligheten.

1

Irene A

10 aug 2009 kl. 20:06

Det är helt fel färg för kantkremla i alla fall, den ska vara mer köttrosa.
Det kan vara storkremla om det stämmer att färgerna är något för skarpt röda och gula. Den är oftast mild, kan ibland vara något skarp i smaken.

0

Ulla

10 aug 2009 kl. 20:11

Tack för supersnabbt svar, kul att lära sig vad det är. Tror inte jag ska äta upp dom.
Hittade några kantareller som jag garanterat ska äta upp =)
Men här är det knastertorrt i markerna, många svampar har torkat bort.

0

Peter, Herrljunga

10 aug 2009 kl. 20:44

Hej Irene!

Kan det inte vara Tegelkremla?

Jag känner igen kremlan på bilden och var rätt säker på att exemplaren jag hittade i skogen var Tegelkremla?

Kremlorna liknande de på bilden jag hittade var milda och smakade fantastiskt gott när jag åt dom, och jag lever än så det var ingen giftkremla! :-)

0

Mrs Nixzon

10 aug 2009 kl. 20:48

Hej !

Under rubriken Hjälp Mig längre ner i forumet under dagens inlägg så ber jag om hjälp med en svamp. Jag ( som fortfarande inte är ngn expert ) tycker att dina svampar och min liknar varandra förutom att min var ljusgul / svagt orangegul och dina mörkare orange eller mer röda. Jag fick svaret att min var en tegelkremla. Kanske din oxå är en sådan ?

0

Ulla skeå

10 aug 2009 kl. 20:50

Mina är svagare röda än bilden visar, smakade lite på den o den smakade nästan ingenting.
ska kolla på ditt inlägg nu

0

Mrs Nixzon

Ulla

10 aug 2009 kl. 20:52

Nej dina svampar var inte samma färg som mina, mina var rödare ton

0

Peter, Herrljunga

10 aug 2009 kl. 20:52

Rättelse -

Det var KANTKREMLA jag åt och tyckte var jättegod. De få exemplar av tegelkremlorna som gick att använda ligger i frysen.

Det var dock MILD smak på dessa kremlor minns jag.

Jag läste att köttet hos Tegelkremlan grånar vid brytning.

0

Ok

Mrs Nixzon

10 aug 2009 kl. 20:55

Det var inte samma men om din är en tegelkremla ( är ju mer åt det tegelfärgade hållet än min) så vad är det då för svamp jag har plockat ?

Köttet är fortfarande vitt efter delning hos min svamp ( och den delade jag vid 14 - tiden idag ! )

0

Peter

Ulla

10 aug 2009 kl. 20:55

Nej tegelkremlan är det inte, den är inte så tegelfärgad

0

Ulla!

anithau

10 aug 2009 kl. 22:11

Lyssna på Irene, hon har rätt om kremlan.

0

anithau

Ulla skellefteå

10 aug 2009 kl. 23:16

Jag litar på Irene, hon verkar kunna detta.
Tänkte att jag skulle lära mig nån mer god matsvamp i höst.
Vad tror du om rödgul taggsvamp? God? Den hittar jag alltid så mycket av men har aldrig tagit hem den.

0

Ulla

MariaW

11 aug 2009 kl. 07:58

Vad man tycker om den rödgula taggsvampen är en smaksak, plocka hem och prova och gör din egen bedömning. Den är fullt ätlig.

0

Ulla

Bo E

11 aug 2009 kl. 15:28

Även storkremlan är ätlig.

Du bedömer lätt kremlors matnyttighet genom ett litet smakprov.
De skarpa förkastas, de milda, ibland med lite mandelanstrykning eller fruktighet i smaken kastas lämpligen i en panna med blandad matsvamp - kremlor är bra blandsvam,p tycker jag, när man hittar fina ex utan mask!

0

Ulla

Jas i Västervik

11 aug 2009 kl. 16:37

Kantkremlan har ju oxå sin karekteristiska “kant”

0

Maria, Bo & Jas

Ulla skeå

12 aug 2009 kl. 00:03

Jag får helt enkelt bli bättre på att provsmaka annan svamp än dom jag redan plockar.
Tack för alla svar och tips =)

0

Karl S

12 aug 2009 kl. 08:04

Jag tycker hattfärgen är ganska exakt den man ser hos Russula velenovskyi, inte ovanlig under björk.  Jag vet inte hur det är i skeå, men jag har t ex hittat den vid fjällbjörk.  I vilken miljö hittade Ulla sin kollekt? Det som stör mig är att lamellerna är för ljusa, sporerna kanske inte är tillräckligt mogna.

Vad säger du Irene?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone