Hej Irene!
Kan det inte vara Tegelkremla?
Jag känner igen kremlan på bilden och var rätt säker på att exemplaren jag hittade i skogen var Tegelkremla?
Kremlorna liknande de på bilden jag hittade var milda och smakade fantastiskt gott när jag åt dom, och jag lever än så det var ingen giftkremla! :-)
Hej !
Under rubriken Hjälp Mig längre ner i forumet under dagens inlägg så ber jag om hjälp med en svamp. Jag ( som fortfarande inte är ngn expert ) tycker att dina svampar och min liknar varandra förutom att min var ljusgul / svagt orangegul och dina mörkare orange eller mer röda. Jag fick svaret att min var en tegelkremla. Kanske din oxå är en sådan ?
Även storkremlan är ätlig.
Du bedömer lätt kremlors matnyttighet genom ett litet smakprov.
De skarpa förkastas, de milda, ibland med lite mandelanstrykning eller fruktighet i smaken kastas lämpligen i en panna med blandad matsvamp - kremlor är bra blandsvam,p tycker jag, när man hittar fina ex utan mask!
Jag tycker hattfärgen är ganska exakt den man ser hos Russula velenovskyi, inte ovanlig under björk. Jag vet inte hur det är i skeå, men jag har t ex hittat den vid fjällbjörk. I vilken miljö hittade Ulla sin kollekt? Det som stör mig är att lamellerna är för ljusa, sporerna kanske inte är tillräckligt mogna.
Vad säger du Irene?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.