0 18938 visningar

15 svar

Riktig/Falsk Kantarell

S

10 aug 2009 kl. 19:55

Hej alla,
Bifogar en bild och hoppas att någon kan hjälpa mig ge en bra tumregel kring vad som är falska resp. riktiga kantareller. Är det korrekt att den blankare varianten är den som kallas falsk? Och är den falska varianten farlig på något sätt?
Tack på förhand!

0

S

10 aug 2009 kl. 19:58

Om jag är rätt på det så är alltså de två översta riktiga kantareller medan de andra är falska..?

0

Ingvild

10 aug 2009 kl. 19:59

Her har du hvertfall den ekte varianten. Så vidt jeg vet, er ikke den falske farlig, bare ikke no` god. Men mulig dette er gammel kunnskap som har endret seg!
Undersiden med ribber på ekte kantarell og skiver på falsk kantarell, er jo en viktig forskjell. Samt lukten da. Ekte kantarell lukter som den dyreste parfyme, synes nå jeg :-))

0

Ingvild

10 aug 2009 kl. 20:00

Synes alle ser helt ekte ut her!
Hvorfor tror du noen er falske?

0

Ulal skeå

10 aug 2009 kl. 20:01

Ser ut som fina kantareller allihop! Grattis

0

Mrs Nixzon

10 aug 2009 kl. 20:10

Ja, nu är jag ingen expert men om jag hittade alla de där exemplaren så hade de hamnat i min korg i alla fall ler. Har råkat ut för falsk kantarell en gång och de var i mitt tycke smalare, spretigare,mindre och gulare ( låter konstigt men så uppfattade jag dem ) luktade lite illa ( inte god svamplukt i alla fall)

Den blekare varianten som du har på bilden är torr och spröd när du bryter isär den, den gulare, blankare är mycket blötare och det kanske är därför du tyckte att de inte var samma sort.

Ngn annan får svara på om den falska är farlig på ngt sätt.

0

S

10 aug 2009 kl. 20:19

Tackar och bockar för alla snabba svar!

Att vi gissade att de nedre var falska berodde på att de var så mycket gulare i färgen, nästan plastigt blanka, samt att de växte precis bredvid de blekare som vi visste var äkta.

De blanka lämnade vi kvar i skogen men på svaren hittills så låter det ju som vi måste åka tillbaka…:-)

0

Ingvild

10 aug 2009 kl. 20:22

De blanke er bare litt eldre og har vært utsatt for litt mer regn, antagelig. Det er en god del farge- og størrelseforskjeller på kantareller. Hvis du ser i affæren på de som selges der, såfremt de er ferske, ser du forskjellene !

0

Jas i Västervik

10 aug 2009 kl. 21:08

Falsk kantarell/narrkantarell är orangare tunnare och lite sammetsaktig och inga åsar ner på foten och helt annan kosistens.

0

S

10 aug 2009 kl. 21:25

Det kan inte ha varit en sådan här vi hittade fast det står att den är sällsynt?:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=152434&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=5

0

S

10 aug 2009 kl. 21:26

Det där blev ju knasigt…:-) Denna skulle det vara:
http://svampguiden.com/art/visa/Cantharellus_friesii

0

Irene A

10 aug 2009 kl. 21:29

Nejdå, ingen orange kantarell den här gången.

0

S

10 aug 2009 kl. 21:33

Låter onekligen som vi måste se till att ta oss tillbaka dit vi var igår…:-)
Stort tack för alla svar!

0

katrin Tyringe

11 aug 2009 kl. 09:16

Falsk kantarell har en smal,ihålig fot

0

David castellanos

19 sep 2017 kl. 18:04

Hej hur ska jag veta om det är falsk kantarell.
Jag bor i Småland utanför Växjö.

0

Yoshi

19 sep 2017 kl. 18:29

Falska kantareller har slät yta runtom. Gula kantareller är fladdrig som volanger på en kjol längs hattkanten.

Det kan vara en ganska bra indikation men småkantareller som inte har hunnit bli fladdriga kan nog förväxlas med de falska kantarellerna. En annan sam du kan göra är att känna på densiteten på en gul kantarell i snabbköpet. De är ganska solida och tunga. De falska väger typ ingenting. Lite som luft.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone