Vid lunchtid kom 7 mm sommaråskregn, men trots detta begav vi oss ut till en RIKTIGT bra svampskog – för att ”inte plocka kantareller” utan titta på annat. Men det blev både och – kantareller och annat alltså!
Just ovan gränsen mellan gransumpskog och gran på fastmark hittade jag en stor, vacker koloni med orange taggsvamp, Hydnellum aurantiacum; serie 1.
Just som jag skulle knäfalla, så hojtade den bättre hälften, 15 m bort, att hon hittat nåt NYTT. Dit alltså – och det var nåt nytt också för mig, gul taggsvamp, Hydnellum geogenium, tidigare med de månne något bättre beskrivande svenska förnamnen gulgrön och svavelgul ; serie 2 i skogen, serie 3 hemma.
Nästa hojtande: ”Här är såna som du hittade förra hösten!” Dit alltså. Jodå, ”troligen” Sarcodon cfr ”modestum”, en stor koloni, även den precis ovan fastmarksgränsen, under några granar av blandad storlek; serie 4-5.
Den här hade, till skillnad mot mitt bittra fynd förra året, helt mild smak och en lite kryddig vällukt. Ett halvstort ex togs hem och är nu torkat i två halvor. De största var 12-14 cm stora.
På väg mot kantarellerna – som inte skulle plockas – passerade vi kanske något tjog STORA grupper av orange taggsvamp som tycks ha ett märkesår (liksom många andra korktaggsvampar). Några grupper av skarpa dropptaggsvampar, Hydnellum peckii, fanns också där .
Medan jag låg på knä och fotade ”något” kom nästa larm från spaningspatrullen. Bara att hasta dit – och det var också något extra; serie 6.
På första bilden i förra serien ser de väl bara ut att vara normala dofttaggsvampar, Hydnellum suaveolens, men när de fick sällskap av en drygt 21 cm lång kniv blev de kanske mera imponerande. De största vi sett iaf. De växte, som alla andra, i granskog nära sumpskog/sankmark (gammalt bete/slåtter).
Några fick följa med hem (linneskåpsväldoften i ryggsäcken var påfallande!) för att bli bl.a. ituskurna; serie 7.
Det bör nämnas att skogspartiet varit betat i ganska sen tid, slåtter har också förekommit ganska länge på en del partier. Fynden kommer att rapporteras till artportalen och ev. besökare varnas för kvarvarande taggtråd i rågångar och andra gränser! Här gäller det att se sig för, i flerdubbel bemärkelse. Delvis tämligen kalkrik ängsgranskog med fina kärr och bergpartier med tall.
(En del kantareller m.m. följde också med hem!)
MariaW!! Nej, de är inte så väldigt ovanliga, men alla korktaggsvampar, Hydnellum, är signalarter som säger att här är en värdefull biotop som kan hysa riktiga sällsyntheter. Några Hydnellum-arter är rödlistade.
Irene, vi går så mycket vi orkar och hinner…
Ingvild, Ewa, Ulla, Svampstaff, Tomas, Lena och Anitha:
Det finns mycket vackert, bara man ser det!..;)
En ”stor smörblomma” och tack till Irene!
Det ÄR grantaggsvamp, Bankera violascens tidigare i tråden!
Men/och nu har den riktiga ”modestum ” tittat upp på precis samma spot som förra året och får växa till sig till svamputställningen i Fytoteket lör och sön 5-6/9! Bilden från i onsdags. Tog ”bort” en kantarell alldeles intill för att ingen ska råka hitta den…
Jättevackra bilder på alla taggsvampar.
Jag hade också föreslagit Bankera grantaggsvamp.
Min dator har ju varit trasig så jag har så mycket att “läsa igen”
Du ska märka Jan att modestum ser aldrig lika ut från år till år,man blir aldrig klok på den svampen,mina har inte kommit ännu men det är ett tag sedan jag var där,måste dit och kolla snart igen!
Forts.
När jag hittade mina första ”modesta!” förra året var de redan tämligen fullvuxna och med kraftigt larvangripna fötter (måhända delorsak). Hattarna var HELT släta (Ryman sa, när han fick en, att slät är den då!) I år kommer jag att följa dem till det bittra slutet; blir det bara en frk, så får den stå kvar och gå till Fytoteket först når slutet är mycket nära.
Så jag har aldrig tidigare sett en så fjällig/skrovlig modestumhatt som den förra veckan på årets förstling.
Återkommer med utvecklingsbilder – om den får stå ifred!
Misstänker att du samlade objekt till utställningen på stadsskogens dag?
Tyvärr kunde vi inte komma p g a sjuka barn och tappad hästsko med efterföljande jakt på hovslagare.
Friluftsfrämjandet skall ha en svamppromenad i Enköping den 20 september - får försöka träffa svampfolk då...
Fick en trösttur i måndags då jag också blev “taggad” - massor av blek men framför allt rödgul taggsvamp. Ett gäng fläskiga trattkantareller fick också följa med.
MVH
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.