0 446 visningar

27 svar

Taggade i fredags

Jan A, Uppsala

10 aug 2009 kl. 22:21

Vid lunchtid kom 7 mm sommaråskregn, men trots detta begav vi oss ut till en RIKTIGT bra svampskog – för att ”inte plocka kantareller” utan titta på annat. Men det blev både och – kantareller och annat alltså!
Just ovan gränsen mellan gransumpskog och gran på fastmark hittade jag en stor, vacker koloni med orange taggsvamp, Hydnellum aurantiacum; serie 1.

0

Ingvild

10 aug 2009 kl. 22:25

Oi, så utrolig flotte!!!

0

MariaW

10 aug 2009 kl. 22:26

Sådana där såg jag också idag under min svamptur. De är väl inte ovanliga?

0

Jan A, Uppsala

10 aug 2009 kl. 22:27

Just som jag skulle knäfalla, så hojtade den bättre hälften, 15 m bort, att hon hittat nåt NYTT. Dit alltså – och det var nåt nytt också för mig, gul taggsvamp, Hydnellum geogenium, tidigare med de månne något bättre beskrivande svenska förnamnen gulgrön och svavelgul ; serie 2 i skogen, serie 3 hemma.

0

Jan A, Uppsala

10 aug 2009 kl. 22:29

Serie 3

0

Jan A, Uppsala

10 aug 2009 kl. 22:31

Nästa hojtande: ”Här är såna som du hittade förra hösten!” Dit alltså. Jodå, ”troligen” Sarcodon cfr ”modestum”, en stor koloni, även den precis ovan fastmarksgränsen, under några granar av blandad storlek; serie 4-5.
Den här hade, till skillnad mot mitt bittra fynd förra året, helt mild smak och en lite kryddig vällukt. Ett halvstort ex togs hem och är nu torkat i två halvor. De största var 12-14 cm stora.

0

Irene A

10 aug 2009 kl. 22:32

Härlig skog det där, den skulle jag också gå ofta i så här års om jag vore ni.

0

Jan A, Uppsala

10 aug 2009 kl. 22:33

Serie 5. (Du är välkommen Irene!)

0

Jan A, Uppsala

10 aug 2009 kl. 22:35

På väg mot kantarellerna – som inte skulle plockas – passerade vi kanske något tjog STORA grupper av orange taggsvamp som tycks ha ett märkesår (liksom många andra korktaggsvampar). Några grupper av skarpa dropptaggsvampar, Hydnellum peckii, fanns också där .

Medan jag låg på knä och fotade ”något” kom nästa larm från spaningspatrullen. Bara att hasta dit – och det var också något extra; serie 6.

0

Jan A, Uppsala

10 aug 2009 kl. 22:38

På första bilden i förra serien ser de väl bara ut att vara normala dofttaggsvampar, Hydnellum suaveolens, men när de fick sällskap av en drygt 21 cm lång kniv blev de kanske mera imponerande. De största vi sett iaf. De växte, som alla andra, i granskog nära sumpskog/sankmark (gammalt bete/slåtter).
Några fick följa med hem (linneskåpsväldoften i ryggsäcken var påfallande!) för att bli bl.a. ituskurna; serie 7.

0

Jan A, Uppsala

10 aug 2009 kl. 22:39

Det bör nämnas att skogspartiet varit betat i ganska sen tid, slåtter har också förekommit ganska länge på en del partier. Fynden kommer att rapporteras till artportalen och ev. besökare varnas för kvarvarande taggtråd i rågångar och andra gränser! Här gäller det att se sig för, i flerdubbel bemärkelse. Delvis tämligen kalkrik ängsgranskog med fina kärr och bergpartier med tall.
(En del kantareller m.m. följde också med hem!)

0

Ewa lilliesköld

10 aug 2009 kl. 22:44

:-O Woooow!!!! Häftigt med alla taggisar, vad är den sista serien? Har aldrig träffat på några sådana här, måste ut i morn…... :D

0

Ulla skellefteå

10 aug 2009 kl. 23:19

Wow vilka häftiga svampar det finns =)

0

svampstaff

10 aug 2009 kl. 23:53

Fint det där Jan! Bra bilder oxå, klara o fina.
Får nog bege mig till lite sumpskogar nu, när allt annat är kruttorrt här nere.

0

Tomas Hagelberg

10 aug 2009 kl. 23:56

Ser ut som vackert korallrev ! sköna bilder att ta med i nattsömnen :-)

0

Lena M

11 aug 2009 kl. 07:22

Grattis till er vilka fynd ni gjorde och så många arter. Den gula taggsvampen har jag aldrig hört talas om men det verkar vara ett bra år för taggsvampar.
Blå- och dofttaggsvamp har jag sett många här i Gästrikeskogarna.

0

anithau

11 aug 2009 kl. 08:05

Grattis Jan, till dig och din hustru.
Vilka härliga fynd.

En sådan dag i skogen gör att man mår bra i kropp och själ.

0

Irene A

11 aug 2009 kl. 08:10

Jag har tittat och undrat vad det var för fel med din “modestum” - nånting med taggarna, den släta hatten och en vag zonering på foten som inte kändes rätt.

Är den möjligtvis vitsporig, d.v.s. grantaggsvamp, Bankera violascens?

0

Jan A, Uppsala

11 aug 2009 kl. 08:17

MariaW!!  Nej, de är inte så väldigt ovanliga, men alla korktaggsvampar, Hydnellum, är signalarter som säger att här är en värdefull biotop som kan hysa riktiga sällsyntheter. Några Hydnellum-arter är rödlistade.

Irene, vi går så mycket vi orkar och hinner…

Ingvild, Ewa, Ulla, Svampstaff, Tomas, Lena och Anitha:
Det finns mycket vackert, bara man ser det!..;)

0

Jan A, Uppsala

11 aug 2009 kl. 08:22

Irene, jag tror inte det är nåt fel på den, men kollar givetvis vidare.

0

Jan A, Uppsala

31 aug 2009 kl. 14:30

En ”stor smörblomma” och tack till Irene!
Det ÄR grantaggsvamp, Bankera violascens tidigare i tråden!

Men/och nu har den riktiga ”modestum ” tittat upp på precis samma spot som förra året och får växa till sig till svamputställningen i Fytoteket lör och sön 5-6/9! Bilden från i onsdags. Tog ”bort” en kantarell alldeles intill för att ingen ska råka hitta den…

0

Elisabeth Jansson

1 sep 2009 kl. 00:53

Jättevackra bilder på alla taggsvampar.
Jag hade också föreslagit Bankera grantaggsvamp.
Min dator har ju varit trasig så jag har så mycket att “läsa igen”

Du ska märka Jan att modestum ser aldrig lika ut från år till år,man blir aldrig klok på den svampen,mina har inte kommit ännu men det är ett tag sedan jag var där,måste dit och kolla snart igen!

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2009 kl. 04:16

Ja, det var bara det att jag aldrig sett så kraftiga grantsggsvampar förr. Och önsketänkande kanske! De SÅG JU UT som mina “modestum”. Ett nyare gäng var klenare och bukettväxande. Hittade förresten en tredje lokal med bl.a. H. geogenium i går!

0

Irene A

1 sep 2009 kl. 09:09

Tack, Jan! Den bilden köper jag, för då var det som jag tänkte, att en ung “modestum” ska påminna mer om scabrosus, i alla fall hattfärgen, men i övrigt likna glaucopus och växa i granskog - har jag förstått den ungefär rätt då?

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2009 kl. 09:41

Irene, den växer intill en gran i grandominerad barrblandskog (med en del annat också).

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2009 kl. 10:45

Forts.
När jag hittade mina första ”modesta!” förra året var de redan tämligen fullvuxna och med kraftigt larvangripna fötter (måhända delorsak). Hattarna var HELT släta (Ryman sa, när han fick en, att slät är den då!) I år kommer jag att följa dem till det bittra slutet; blir det bara en frk, så får den stå kvar och gå till Fytoteket först når slutet är mycket nära.

Så jag har aldrig tidigare sett en så fjällig/skrovlig modestumhatt som den förra veckan på årets förstling.
Återkommer med utvecklingsbilder – om den får stå ifred!

0

Patrik i Enköping

1 sep 2009 kl. 10:49

Misstänker att du samlade objekt till utställningen på stadsskogens dag?
Tyvärr kunde vi inte komma p g a sjuka barn och tappad hästsko med efterföljande jakt på hovslagare.

Friluftsfrämjandet skall ha en svamppromenad i Enköping den 20 september - får försöka träffa svampfolk då...

Fick en trösttur i måndags då jag också blev “taggad” - massor av blek men framför allt rödgul taggsvamp. Ett gäng fläskiga trattkantareller fick också följa med.

MVH

0

Jan A, Uppsala

1 sep 2009 kl. 11:14

Ja visst, Patrik, det gjorde jag!Gissade att du inte kom…
Kolla Uppsala svampklubbs program med bl.a. exkursion på Signalberget i Örsundsbro i höst…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone