Fick följa med hustrun till MITT gamla svampställe i Jumkils s:n som jag inte kunnat ta mig till på några år… (i fredags var vi i grannsocknen Börje.)
Jag undrar förresten varför Artportalen använder sig av ”församling”. Län och församling är ju bara administrativa enheter, som ändras efter myndigheternas godtycke; landskap och socken är förhoppningsvis för alltid beständiga storheter.
Det började trivsamt, med en välkomnande och -doftande liksvamp som hedrade oss vid stigen, och fortsatte med en drygt femmeters, helt sluten häxring med mer än 100 orange taggsvampar, Hydnellum aurantiacum, som en del av ett mycket grant bestånd av gul taggsvamp, Hydnellum geogenium börjat penetrera.
Det går knappast att identifiera de exakta gränserna för de fornnordiska socknarna idag, så vi får nog finna oss i att kyrkan tog över den indelningen och kallade områdena församlingar, och använda dem som substitut.
Frågan är väl om det alls är så viktigt med angivelse av socken eller församling idag. Det fyllde en funktion förr, för att ett lokalnamn (gårdsnamn, bäck etc) skulle kunna lokaliseras till rätt plats i landskapet (Hur många “Smiss” finns det på Gotland t.ex.?).
Nu har vi ju bättre hjälp av koordinater, betydligt noggrannare än man kunde ange tidigare.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.