0 254 visningar

11 svar

Svampskörd

Joachim Krumlinde

5 aug 2006 kl. 18:37

Resultat av dagens utflykt: ametistkantarell och eldsopp i massor.

0

Helena

5 aug 2006 kl. 19:03

Blir grön av avund!!!! Har tydligen regnat en massa mera i Skåne än här i Sörmland

0

Hans v E

5 aug 2006 kl. 19:05

Har skåneregnet redan gjort susen!?
Här i Stockholmstrakten är det fortfarande torrt som fnöske.
Men är det verkligen ametistkantarell. De är ju närmast citrongula!

0

Joachim Krumlinde

5 aug 2006 kl. 19:35

Det är nog något mysko färgstick som gjort ametistkantarellen sådan. Den ser bättre ut i verkligheten.
Hela härligheten fanns längs vägen mellan Baldringe och Fyledalen.  Fann också några trådingar som jag försöker kämpa med. Annars är Skåne till största delen ganska svampfritt.

0

klas jaederfeldt

5 aug 2006 kl. 19:41

vad tycker du om eldsoppens smak ?joakim

0

Birgitta

5 aug 2006 kl. 19:47

Vi fick 35 mm natten till torsdag. Finns det chans att det kan ha kommit soppar? Det är ju brottom för nu blir det tydligen torka igen.

0

Joachim Krumlinde

5 aug 2006 kl. 22:21

Jag har ätit eldsopp - smakar som blodsopp, dvs gott - aningen godare än karljohan - och druckit rödvin till utan att fara illa. Men jag har hittills inte vågat mig på mer än 2 - 3 fullvuxna svampar åt gången.

Åt nu tre eldsoppar ikväll men drack bara öl till. Mår fortfarande bra.

0

klas jaederfeldt

5 aug 2006 kl. 22:23

skönt att höra , i min svampbok rekomenderar jag denna svampen

0

Joachim Krumlinde

5 aug 2006 kl. 22:26

Birigitta - jag vet inte var du bor, men eldsopp och blodsopp är värmeälskande arter som dessutom gärna kommer tidigt på säsongen. De verkar kunna växa även om det är ganska torrt. Så med den värme vi haft i Skåne så finns de, även om det är torrt.

0

Birgitta

6 aug 2006 kl. 20:38

Tack för svar. Jag bor förmodligen för långt norr ut. Tranås ligger i norra Småland gränsar till Östergötland men skall i alla fall kolla tidgt i morgon.

0

Tina Nordberg

6 aug 2006 kl. 22:12

Finns eld- o blodsopp i Västmanland ? Har aldrig sett dem.Är de inte giftfria ? Låter som ni är försiktiga eller är ni bara sparsamma så här i torrtider?

0

Joachim Krumlinde

7 aug 2006 kl. 13:06

Blodsopp är nog inga problem att äta. Med eldsopp är det så att dels anses den giftig rå (tillaga den väl), dels ska man inte dricka alkohol till den. Jag har som sagt druckit både öl och (lite) vin till den utan problem, dock var jag då måttlig också med svampintaget.

Sedan kan det vara svårt att skilja mellan blodsopp och eldsopp - eldsoppen har ett ådernät på foten, men det kan vara mycket otydligt.

På bilden var de flesta svamparna tydligt eldsopp men några kunde mycket väl ha tagits för blodsopp om de vuxit enstaka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone