Det är nog något mysko färgstick som gjort ametistkantarellen sådan. Den ser bättre ut i verkligheten.
Hela härligheten fanns längs vägen mellan Baldringe och Fyledalen. Fann också några trådingar som jag försöker kämpa med. Annars är Skåne till största delen ganska svampfritt.
Jag har ätit eldsopp - smakar som blodsopp, dvs gott - aningen godare än karljohan - och druckit rödvin till utan att fara illa. Men jag har hittills inte vågat mig på mer än 2 - 3 fullvuxna svampar åt gången.
Åt nu tre eldsoppar ikväll men drack bara öl till. Mår fortfarande bra.
Blodsopp är nog inga problem att äta. Med eldsopp är det så att dels anses den giftig rå (tillaga den väl), dels ska man inte dricka alkohol till den. Jag har som sagt druckit både öl och (lite) vin till den utan problem, dock var jag då måttlig också med svampintaget.
Sedan kan det vara svårt att skilja mellan blodsopp och eldsopp - eldsoppen har ett ådernät på foten, men det kan vara mycket otydligt.
På bilden var de flesta svamparna tydligt eldsopp men några kunde mycket väl ha tagits för blodsopp om de vuxit enstaka.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.