0 507 visningar

13 svar

Kantareller+fästingar

Bitte, Umeå

11 aug 2009 kl. 08:25

I söndags var jag i Uppsala (Gåvsta) och plockade 2 kg kantareller. Blev varnad för fästingar men eftersom jag är från Umeå tog jag inte detta på allvar. Nu har jag hittat 2 st otäcka pyttesmå fästingar på kroppen fy så hemskt. Plockade i shorts och linne. Fick också med mig ca 10 st kantisar som var angripen av småmask, är det vanligt?

0

Kantareller fästingar

Kapten Hammock

11 aug 2009 kl. 08:36

Inte jättevanligt. Tycker i alla fall att tio angripna på två kg verkar vara över genonsnittet. Fast jag har själv hittat många såna i år, så det verkar som om det är ovanligt gott om krypen nu. Har även en liten känsla av att de är fler tidigt på säsongen.

0

Kantareller fästingar

Tina Nordberg

11 aug 2009 kl. 08:45

Jag tror du menar att svampen var bebodd av larver.Det är inte ovanligt. Mask går inte i svamp.

Angående fästingar är det på sin plats att vara uppmärksam. För tillfället kurerar jag mig mot borelia. Var till min läkare igår och fick en penocillinkur. Känner mig inte jättesjuk, lite febrig, huvudvärk allmänt trögare än vanligt. Och det röda 7cm stora märket där kräket satt.Det har kommit flera veckor efter att jag tog bort och dräpte fästingen.

Ha det gott i skogen o må toppen.
Var uppmärksam, håll koll på på kroppen.

0

Krya på dig Tina!

Lilla My

11 aug 2009 kl. 08:49

Var observant på ledvärk, särskilt om nacken börjar konstra. Önskar dig snabb återhämtning!

0

Krya på dig Tina!

Ingvild

11 aug 2009 kl. 09:00

Jeg går penicillinkur nå etter at utslett etter fãsting begynte å spre seg… Bedre føre var som man sier. I går hadde en festet seg på puppen, og i dag tidlig fant jeg en mellom tærne! Tur at jeg allerede går på penicillin :-) Vel, vel, man venner seg faktisk til dem! Det er prisen for å plukke svamp :-)

0

Kantareller fästingar

Bitte Umeå

11 aug 2009 kl. 09:06

Hittade du fästingen fort? Jag hittade mina efter ett dygn små var dom en slet jag ut med naglarna och den andra med pincett. Hoppas att du blir frisk fort. Jag har fortfarande panikkänslor över att ha haft dessa jä..a kryp på mig.

0

Kantareller fästingar

Helena A

11 aug 2009 kl. 12:48

Jag käkar också penicillin nu.
Mått rejält dåligt och en 7x15 cm stor ring gav förklaringen.
Fjärde vändan med borrelia eländet på några år.

0

Tårta

Mikael, Västergötland

11 aug 2009 kl. 13:12

Usch för dessa fästingbett.
Synd att jag inte kan bjuda på tårta som annars kanske kunde pigga upp.
Har just nu en komposition färdig vilken är baserad på trädgårdens proukter. Det får bli lite ögongodis för er i alla fall.

0

Tårta

buffy

11 aug 2009 kl. 13:18

Den var fin! Hos oss (Helsingborg)är alla bären slut, men björnbären har börjat mogna lite.

0

Fãsting og tårta

Ingvild

11 aug 2009 kl. 13:48

Jeg vet ikke helt hvor lenge den har vært der før jeg fant den. Prøver å sjekke etter hver skogstur men…  Ikke alltid man finner de, hvis de sitter bak på ryggen og man ikke har noen til å sjekke! Lurt på bruke speil da!

Hadde vært fantastisk godt med den kaken. Den var jo et lite kunstverk :-))

0

Tårta

BirgittaD

11 aug 2009 kl. 13:57

Är du konditor Mikael?

0

Tårta

Tina Nordberg

11 aug 2009 kl. 14:14

Tack alla, känner mig redan mycket bättre. Det går fort bara man börjar medicinera.Huvudvärken är borta.
Förresten hinner jag inte känna efter. Har en hel del jobb och
ska fixa klassträff för vår avgång 1972.Partyt blir hemma hos mig på lördag.
Ser att vi är många i samma båt.
Sköt om er alla.

Till Mikael. Tog en stor bit med ögonen av din underbara tårta.

Till Ingvid: Den satt väl inte mellan stortårna? :(

0

Tær

Ingvild

11 aug 2009 kl. 14:38

Neida, satt mellom de to minste. Var lett å få bort den! Tror den slet med å få ut blod der ;-)

0

Tårta

Mikael, Västergötland

11 aug 2009 kl. 14:40

Konditor är jag inte, men jag tycker att det är roligt med mat(lagning) av alla dess slag.
Det är inte så vanligt med svamp i efterrätt, men det förekommer, men man kanske kunde tänka sig smörgåstårta med svamp. Eller?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone