0 701 visningar

16 svar

Lila Svamp

Katrin Tyringe

11 aug 2009 kl. 09:24

Hej! Var ute o letade efter svamp igår till ett repotage till en tidning.
Hittade lila svampar.Har tyvärr ingen bild.Kan någon hjälpa mej

0

Katrin Tyringe

11 aug 2009 kl. 09:50

jag tror att det kan vara en BLÅ lökspindelskivling

0

Jan A, Uppsala

11 aug 2009 kl. 10:04

Ska reportaget vara utan bilder?

0

Ingvild

11 aug 2009 kl. 13:50

Hva med denne? Ligner den?

0

Ingvild

11 aug 2009 kl. 13:53

Eller denne?

0

Katrin Tyringe

11 aug 2009 kl. 17:27

Repotaget ska vara med bilder

0

Katrin Tyringe

11 aug 2009 kl. 18:54

den ska inte ha en sån tjock fot

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 19:32

Kolla rabarbersvamp.

0

Ingvild

11 aug 2009 kl. 19:59

Eller kanskje ametistskivling?

0

Katrin Tyringe

11 aug 2009 kl. 21:10

nej inte ametist, plockade bara en liten ska plocka en som är stor så ska jag titta på dina bilder igen

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 21:42

Det skall bli intressant att se hur en oidentifierad lila svamp skall kunna ge upphov till ett svampreportage. Vad är vinkeln?

0

Ingvild

11 aug 2009 kl. 21:47

Hehe, dette kan bli interessant :-)

0

Katrin Tyringe

11 aug 2009 kl. 23:16

det gäller inte den lila svampen som ni tror. Det är bara för att jag plockade 120 kg blandsvamp förra året o säljer till några av skånes bästa resturanger

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 23:20

Varför går du då ut och letar upp en obskyr, säkert oätlig svamp som du inte känner till, istället för att ta en av de matsvampar som du verkligen levererat? Det verkar konstigt, men lägg gärna ut en länk till reportaget när det är klart.

0

svampstaff

11 aug 2009 kl. 23:23

Idag har nästan alla mobiltelefoner kamera, och en enkel digitalkamera kostar under 1000-lappen, tänk så mkt. enklare livet blir med en bild.

0

Katrin Tyringe

12 aug 2009 kl. 08:56

Jag plockade karl johan,kantareller,
vårtig röksvamp,blodriskor,tegelröd
björksoppar,röd taggsvamp o gul
citronslemskivling.Hittade den lila svampen när jag gick tillbaka till bilen.Var bara nyfiken på vad det kunde vara för sort. Jag skrev inte att det var den som skulle vara med i ett repotage, det var du som fick för dej det.

0

9ygcv

12 aug 2009 kl. 10:17

haha

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone