0 925 visningar

14 svar

Klunga med svamp

Lill

11 aug 2009 kl. 14:05

Hittade i dag i en granskog med inslag av björk en stor klunga med svamp. Det var säkert flera hundra svampar som satt fast med en gemensam bas.
Hade tyvärr inte kameran med mig så jag tog hem några stycken.
Hoppas någon kan hjälpa mig identifiera svamparna.

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 14:08

Det ser ut som en tuvskivling, men vilken variant? Den är ljusare än den jag hittat (om det nu är en tuvskivling).

0

Lill

11 aug 2009 kl. 14:41

Tack för ditt snabba svar Peter.
Hittar inte så många bilder på tuvskivling och de jag hittar tycker jag inte stämmer.
Har du nåt latinskt namn jag kan söka på?

0

Jas i Västervik

11 aug 2009 kl. 16:17

Så här ser mina Mörk tuvskivling Agaricus aggregatus ut

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 16:21

Växtsättet kanske kan vara en ledtråd också. Enligt Jan A kallades de “sköldpaddan” av en av våra svampfäder (Cortin?). Onekligen är det ganska träffande, varje svamp ser (ovanifrån) ut som en sektion av en sköldpaddas sköld.

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 16:23

...med lite fantasi, alltså.

0

Jas i Västervik

11 aug 2009 kl. 16:24

Hupp vet inte vad som är rätt eller fel men jag har 2 namn på den mörka tuvskivlingen och detta är ett annat en det i mitt andra inlägg. Lyophyllum decastes. har dumt nog ingen svampbok med mig här i Västervik men om jag söker på nätet så får jag upp mörk tuvskivling på båda namnen? Får se om någon kan rätta till det hela.

0

Mikael, Västergötland

11 aug 2009 kl. 17:18

Tänkte spontant på mörk tuvskivling när jag såg bilden.
Gällande vetenskapliga namn tror jag är Lyophyllum decastes.

0

Jas i Västervik

11 aug 2009 kl. 18:13

Jo så klart skall den heta Lyophyllum decastes och inget annat.

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 18:20

I min Nylén-svampbok står att det finns en ännu mörkare barrskogsvariant. Det kanske är den jag hittat.

0

Lill

11 aug 2009 kl. 18:38

Kan väl hända att de jag hittat är någon typ av tuvskivling, men jag tycker inte de liknar några tuvskivlingar jag hittat bild på.
Mina är spädare med längre fot. Foten är trådig. Den luktar väldigt lite. Är inte så duktig på lukter, men jag tror den luktar lite mjöligt.
De växte i en jätteklunga. Flera hundra med en stor klump som bas.
Kan ha varit någon stubbe under, men det är inte säkert.

0

Karl S

11 aug 2009 kl. 19:15

Jo det är riktigt, det är Lyophyllum decastes, mörk tuvskivlingl.  Färgen kan variera mellan ljusgrått och mörkbrunt, och det har skapats ett otal variiteter och systerarter som numera räknas in.  L. fumosum ska lukta mjölaktigt, har du något minne av detta?  Men jag tror inte den brukar växa i sådana stora gytter.

0

Lill

11 aug 2009 kl. 20:49

Nu hittade jag en bild på en tuvskivling som växer i en lika stor klunga som den jag hittade, men då stämmer inte färgen.
Men det är nog en tuvskivling av något slag.
http://www.fungi.lv/lyophyllum_fumosum_2.htm

0

Jas i Västervik

11 aug 2009 kl. 20:55

Men det är väl inte så jäkla ovanligt att svamparna inte beter sig som de “brukar”, avvikelser förekommer ju som vi alla vet.

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 23:13

Så vad säger ni om tuvskivlingen då. Är det en matsvamp? Äter ni den?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone