Jo, det var väl min hetaste kandidat, men jag tycker att den ena har för tjock fot, men det måste nästan vara strecknagelskivling. Jag har inte hittat något annat som är så likt.
Bifogar bild på det tjockfotade exemplaret, samt fler på den okända kanske-kremlan (som jag i skogen förhastat kremelförklarade och smakade på. Den är mild i smaken)
Michaels förslag stämmer säkert.
Sköldskivlingen är ju inte så tjockfotad.
Kremlan kan vara många av de milda arterna, brunkremla låter ju högst lämpligt med tanke på färgen, jag tänker snarare mandelkremla, men det är för att brunkremla är ett nytt begrepp.
Kanske lite ovanlig eftersom Michael inte har den med i databasen?
Visst finns det flera Entoloma-arter som liknar strecknagelskivling, men i det här fallet blev jag övertygad av de tjocka vita myceltågorna som strecknagelskivlingen har vid fotbasen, vilka syns tydligt på din senaste bild Nilsson.
Pluteus har fria skivor, och foten går ofta lätt att lösgöra från hatten utan att skivorna skadas. Tror inte på någon Pluteus-art i det här fallet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.