0 374 visningar

10 svar

Två skivlingar

J Nilsson

11 aug 2009 kl. 14:42

Jag kan inte identifiera dessa två skivlingar. Den ena känns som en vaxskivling eller nagelskivling, och har en hattdiameter på ca 10cm, och den andra är kanske en kremla eller en musseron?

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 15:00

Strecknagelskivling kanske?

0

Bo E

11 aug 2009 kl. 15:04

Gissar sköldskivling och någon kremla.
Smakprov på kremlan kan vara avgörande om den ska i pannan eller i komposten.

Kolla även upp så det inte är för långt gånget m,ed insektsangreppen.

0

J Nilsson

11 aug 2009 kl. 15:14

Jo, det var väl min hetaste kandidat, men jag tycker att den ena har för tjock fot, men det måste nästan vara strecknagelskivling. Jag har inte hittat något annat som är så likt.

Bifogar bild på det tjockfotade exemplaret, samt fler på den okända kanske-kremlan (som jag i skogen förhastat kremelförklarade och smakade på. Den är mild i smaken)

0

Michael Krikorev

11 aug 2009 kl. 17:22

1. Strecknagelskivling (ja, även den tjockfotade).

2. Ser ut som brunkremla (Russula mustelina). Om du skär itu foten på längden så är den vanligtvis kamrad som hos stinkkremla (dock inte alltid).

0

Bo E

11 aug 2009 kl. 17:26

Michaels förslag stämmer säkert.
Sköldskivlingen är ju inte så tjockfotad.
Kremlan kan vara många av de milda arterna, brunkremla låter ju högst lämpligt med tanke på färgen, jag tänker snarare mandelkremla, men det är för att brunkremla är ett nytt begrepp.
Kanske lite ovanlig eftersom Michael inte har den med i databasen?

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 18:23

Det var som tusan, nu har jag haft rätt lite för ofta idag, bäst att ligga lågt från och med nu.

0

Karl S

11 aug 2009 kl. 19:02

Har du möjlighet att kolla sporfärgen?  Om det är en sköldskivling (det kan t o m vara en Entoloma) är ju sporerna rödaktiga.  Här är en bild av Pluteus nanus (som ju är ganska spenslig), det kanske finns någon kraftigare i den gruppen.

0

Michael Krikorev

11 aug 2009 kl. 21:46

Visst finns det flera Entoloma-arter som liknar strecknagelskivling, men i det här fallet blev jag övertygad av de tjocka vita myceltågorna som strecknagelskivlingen har vid fotbasen, vilka syns tydligt på din senaste bild Nilsson.

Pluteus har fria skivor, och foten går ofta lätt att lösgöra från hatten utan att skivorna skadas. Tror inte på någon Pluteus-art i det här fallet.

0

J Nilsson

12 aug 2009 kl. 15:17

Strecknagelskivling kan vi spika, tycker jag.
Även brunkremla skulle jag tro. Mandelkremlan är ju nästan vinröd och min kremla var varmt gyllenbrun.

Tackar för hjälpen :)

0

Ewa lilliesköld

12 aug 2009 kl. 16:06

Vad menas, hur ser det ut??

“Om du skär itu foten på längden så är den vanligtvis kamrad som hos stinkkremla (dock inte alltid”).

:o

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone