Mandelriska kanske?
Jag brukar steka tegelsoppar och andra liknande “blandsvampar” tillsammans med gul lök. Det förhöjer smaken på dem, om man inte har mer smakrika svampar att blanda in i kompotten.
Tegelsopp har väldigt bra, fast konsistens. Jag funderar på att grilla marinerade, stora bitar av den någon gång…
Nog liknar det skäggriska, även om den är ganska “oskäggig” och röd i färgtonen.
De mindre, “slätrakade” riskor som nu börjar komma i markerna har jag tyvärr inte lika god kännedom om.
Lakritsriska eller hasselriska skulle jag kunna gissa, men det finns nog de som tar den direkt, så vänta in fler svar.
Komplettera ev. med lite info om växtplats etc.
Björksopp är väl alla överens om?
Det är svårt att avgöra utifrån bilden vilken riska det är, men du kan ju titta själv på riskor på: http://sienet.luontonetti.com/se/haku/index.htm
Riskornas släktnamn är lactarius så om du söker efter det latinska namnet så får du upp alla.
Riskan tror är förmodligen en lakritsriska, även om den inte ser helt typisk ut. Den har sparsamt med vattenklar saft som ung, som äldre kommer ofta ingen saft alls.
Exemplar som börjar torka in ska dofta som libbsticka/selleri/lakrits/buljong. Lukta på hattöversidan, där uppfattar jag doften som starkast hos lakritsriskan (hos de flesta andra skivlingar är det istället skivorna som brukar dofta mest).
Soppen är en gammal strävsopp. Ser inte matduglig ut, man ska enbart plocka fasta, helst unga exemplar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.