0 563 visningar

21 svar

Nytt försök

Johanna

11 aug 2009 kl. 14:43

Hej

Försöka att lägga upp nya bilder.
Någon som vet vad de heter.

Hittade även tegelsopp. Hur ska man tillaga den.

Mvh Johanna

0

J Nilsson

11 aug 2009 kl. 14:57

Mandelriska kanske?

Jag brukar steka tegelsoppar och andra liknande “blandsvampar” tillsammans med gul lök. Det förhöjer smaken på dem, om man inte har mer smakrika svampar att blanda in i kompotten.

Tegelsopp har väldigt bra, fast konsistens. Jag funderar på att grilla marinerade, stora bitar av den någon gång…

0

Bo E

11 aug 2009 kl. 14:59

Nog liknar det skäggriska, även om den är ganska “oskäggig” och röd i färgtonen.
De mindre, “slätrakade” riskor som nu börjar komma i markerna har jag tyvärr inte lika god kännedom om.

Lakritsriska eller hasselriska skulle jag kunna gissa, men det finns nog de som tar den direkt, så vänta in fler svar.
Komplettera ev. med lite info om växtplats etc.

Björksopp är väl alla överens om?

0

Bo E

11 aug 2009 kl. 15:00

Jag tror def. inte på mandelriska i detta fall. Färgkombinationerna stämmer inte med de mandelriskor jag känner.

Soppar tycker jag vinner på att skivas tunt och torkas till vinterförrådet.

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 15:01

Jag skulle kunna gissa på rävriska. Möjligen ekriska.

0

Lill

11 aug 2009 kl. 15:06

Det är svårt att avgöra utifrån bilden vilken riska det är, men du kan ju titta själv på riskor på: http://sienet.luontonetti.com/se/haku/index.htm
Riskornas släktnamn är lactarius så om du söker efter det latinska namnet så får du upp alla.

0

Mikael, Västergötland

11 aug 2009 kl. 15:10

Håller mest med Bo E.
Den första skulle jag nämligen tro är lakritsriska, detta uti fall att mjölksaften var vattenklar.
På den andra säger jag björksopp.

0

Bo E

11 aug 2009 kl. 15:18

Jag förmodar att förslag som ek- och hasselriska kan bedömas bättre av den som sett fyndplatsen…

Lakritsriskan borde ju gå lätt att bestämma då utifrån saftens beskaffenhet och doft.

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 15:24

Nu måste vi ju bara få veta. Mer info!

0

Jan A, Uppsala

11 aug 2009 kl. 15:38

Skäggriska och strävsopp/björksopp.

0

Johanna

11 aug 2009 kl. 16:04

Hej

De växte i utkanten av tät granskog där björkarna började ner till en sjö.

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 16:13

Jag säger nog ändå att det inte ser ut som skäggriska. Fast jag vet inte vad det är.

De ser lite torra ut? Kan det lura oss?

0

Mikael i Norrköping

11 aug 2009 kl. 16:18

Hej Johanna, är det ok om jag justerar färgen en aning på de bilder som har ett färgstick?

0

Johanna

11 aug 2009 kl. 16:20

smakade en liten bit och den är nästan smaklös. Jag har inte sett någon saft från den heller.
Vet inte om ni blir klokare av detta…

0

Bo E

11 aug 2009 kl. 17:21

Skäggriskan är väl skarp före avkokning?
Är de torra kanske saften inte sipprar ut, men lurigt var det med dessa riskor…

0

Michael Krikorev

11 aug 2009 kl. 17:32

Riskan tror är förmodligen en lakritsriska, även om den inte ser helt typisk ut. Den har sparsamt med vattenklar saft som ung, som äldre kommer ofta ingen saft alls.

Exemplar som börjar torka in ska dofta som libbsticka/selleri/lakrits/buljong. Lukta på hattöversidan, där uppfattar jag doften som starkast hos lakritsriskan (hos de flesta andra skivlingar är det istället skivorna som brukar dofta mest).

Soppen är en gammal strävsopp. Ser inte matduglig ut, man ska enbart plocka fasta, helst unga exemplar.

0

siv n.

11 aug 2009 kl. 17:45

Nog skulle jag föreslå pepparriska
siv n.

0

Johanna

11 aug 2009 kl. 18:13

Mikael i Norrköping, visst kan du göra det.
Är detta någon svamp som jag kan äta?

0

Mikael i Norrköping

11 aug 2009 kl. 18:20

Ok Johanna, då kommmer de justerade bilderna strax, matvärdet törs jag inte säga något om.

0

Johanna

11 aug 2009 kl. 21:22

Är det någon som är säker på vad det är förnågra svampar

0

Peter, Linköping

11 aug 2009 kl. 21:39

Nu sätter jag en slant på lakritsriska jag med.

Äta? Inte. Men gärna andra riskor, som blodriskorna och mandelriskan. Leta vidare, och lycka till.

0

Johanna

12 aug 2009 kl. 18:24

Tack för alla svaren.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone