Någon kan hjälpa mig med denna Ramaria? Granskog, i häxring på marken. Sollerön.
Bild 2: Vad denna lilla godbit är vet ju alla? Först inkomna rätta svaret öppnas.
I övrigt fanns i skogen Cortinarius solis-occasus (solnedgångsspindling), C. fervidus (eldkanelspindling) och C. patibilis (känslig spindling) (namnen är mina egna, då dom kanske inte har populärnamn).
1. Ramaria testaceoflava blir violett vid tumning och skador. De gula topparna verkar stämma bra också. Vanligtvis brukar jag inte se dem med så spetsiga grentoppar som på dina ex (utan mer trubbiga) men det är mitt bästa förslag. Testa nyckeln:
http://www.mycokey.com/MycokeyDK/DKkeysPDFs/RamariaKeyPrint.pdf
2. Ser ut som en fin kollekt av Pholiota astragalina (röd flamskivling). Men jag förstår inte vad namnet ska syfta på? Nån som vet? Kollade växternas latinska namn (trevlig skrift: http://www.bsis.org/Dokument/latnamn.pdf)
Astra’galus = kota
Astraga’linus = Som liknar Astra’galus
Ser den ut som en benkota?
Mikael:
Bild 1: ska kolla upp R. testaceoflava, men jag har för mig att det är en stor rackare.
Bild 2: Rätt! Namnet har kanske något med ‘galina’ att göra = höna på spanska och italienska i modifierad stavning.
Men: nästa fråga — mina exemplar uppvisar en kraftig svärtning i lamellinsättning och fot, har någon annan observerat denna märkliga karaktär? Dom verkar helt oangripna av parasiter.
Hej!
Det var en spännande fingersvamp,jag tror inte att det är R. testaceoflava den är alldeles för spenstlig och lång i grenarna.
Torka den och skicka den till Lennart Söderberg,det är inget jag sett tidigare och jag har många olika fingersvampar här i Södra Råda Lennart har även varit här och inventerat.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.