Hej Alla!
Tack för att ni peppade mig gällande skogen där violgubben växte.
För er som inte var med förra året så hade en skog blivit såld och var avverkningsklar,jag har varit där med skogstyrelsen men likt förbaskat så lade de inte in gps punkterna i datorn jag hade resignerat när det gällde att skydda skogen.
Nu blev träden kvar och jag har varit där och kollat,inga träd har blåst ner och det är massor med violgubbe i år det är dubbla häxringar,största mycelet i “mina skogar”
Visst är det roligt med violgubben,det var ju jag som ifrågasatte dig Maria och din bild,nu har jag sett exakt “samma violgubbar” som du hade på dina bilder i biotopskyddet,det måste bero på regn och värme att de ser ut på ett speciellt vis!
Har du andra sällsynta marksvampar där violgubben växer?
På en lokal är det massor med olika ramaria och sarcodon taggsvampar,jag har fått namn på alla tack vare Lennart Söderberg som sysslar med ramaria fingersvampar.
Jag hoppas att biotopskyddet blir utvidgat då det är mycket sällsyntheter utanför gränsen.
Det gäller att hitta så många sällsynta arter i samma skogen platsen så det är värt att skydda.
Lycka till med utflykten med länstyrelsen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.