Tillhör “kantarellmaffian”, men ska i år bli lite “modig”. Vet att Blom…en ska vara en höjdare.
Denna växte vid foten av ett högt barr träd,tall med stor sannolikhet. Det som förbryllar lite är färgen som är lite gräddkolabrun,men det är väl förmodligen inom artens variation. Vill bara vara 110 säker när jag provar på nytt!!
Törs jag???:)
Visst är det blomkålssvamp torkan kan ha gjort att färgen är mer brun.
Kolla bara att den är fräsch!
Friterad i olja ska vara väldigt gott,kolla recept på svampguiden.
Man kan lägga den i vatten och slå på lite ättikssprit i vattnet så ska insekterna dra sig ur!
Prövar nog en Carbonara utan situationstecken imorgon, och om den smakar “Pekka” med situationtecken bjuder vi in svärmor på middag och spetsar med lite gallsopp!! Men anrättas, det ska den och ner kommer den, förhoppningsvis!! Godnatt och tack så mycket alla hjälpsamma
Grattis! Hittade själv en i lördags :) säsongens första har en tendens att vara jättegod!
Vill du kan du alltid gå tillbaka till samma ställe igen och leta efter fler. Min erfarenhet av Blomkålssvamp är att finns det en, finns det oftast fler i närheten. De håller sig till tall, finns ofta på sluttningar/åsar och mina fyndställen påminner lite om pärlhalsband, dvs de finns vid flera tallar i stråk om 10 - 100 meter. Lycka till!
PS de doftar ganska starkt när de är unga, lite som mandel… vet inte hur mycket du använder nosen när du letar svamp, men jag brukar gå rakt på dem bara pga doften. DS
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.