För en 10-15 år sedan undersöktes metaboliterna hos Cudonia confusa och närstående (mössmurklingar), och man fann att de innehöll stora mängder av samma gifter (gyromitrin) som vanlig stenmurkla. Då spadmurkla kan antas stå nära (att bevisa!) bör man bestämt avråda från att äta någon art i släktet Spathularia.
Jag tror att din svamp är S. flava. Håller inte Hans & Irene med?
En gång sade jag samma sak om slem-murkling och fick på tafsen - jag har för mig att jag läst det nånstans men kunde inte hitta källan.
Finns det nån anledning att tro att gyromitrin även finns i slam-murkling? Vet någon om man verkligen tittat efter?
Spathularia flavida används som ett samlingsnamn för en handfull varieteter, så blek spadmurkling kallas (åtminstone i vissa kretsar) Spathularia flavida var. rufa numera.
Jag har i alla fall lärt mig att spadmurkling är gul med vit till gulaktig fot, medan blek spadmurkling är mer beige och med mörkare fot.
Det finns säkert fler än två varianter av spadmurklingar hos oss, om vi skulle börja undersöka fynden ordentligt..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.