Usch och fy för denna torka.
40 mm med regn på en månad.
Några kremlor en sammetssopp kantareller varav många är torkade rödbruna och angripna av grönmögel.
Nu har jag börjat färga garn med svamp istället.
Provade att färga på cortinarius sanguineus som hade varit i frysen.
Jag har hört att det ska bli mer röd-violett än röd färg, men det blev inte så utan det blev mer rödbrunt.
Kanske berodde det på att svamparna var väldigt utvecklade när jag plockade dem.
Betade garnet med alun och vinsten.
Har lystickor som jag haft i många år ska prova dem en dag.
Något garn behöver jag inte med någon sysselsättning med svamp måste man ju bara ha.
Det har blivit mycket blåbär och hallon plockade för att det inte finns svamp.
Och inget regn den närmaste tiden heller. Puh….
Hej Tina!
Tyvärr går det inte att färga bommul, lin eller syntetfibrer med svamp, det är en annan typ av färgning.
När man färgar alla variationer av ull måste man behandla materialet före med ett betmedel.
Silke tror jag går att färga med svamp, men jag vet inte hur man gör.
Kanske någon annan vet om principen är densamma som ull?
Hej tjejer !
Ja det är inte lätt när torkan förhindrar oss att utöva svampplockning. På tal om svampfärgning har jag också hört att det skall gå att färga siden , men har inte provat. ( annat än med speciell sidenfärg.) Men Tina ofärgat siden finns att köpa i välsorterade tygaff. eller hobbyaff.
Ännu ett inlägg utan direkt svampanknytning, hoppas att ingen går i taket ! Lena
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.