0 668 visningar

6 svar

Nu tar jag fram svampfärgningskastrullerna!

Elisabeth

5 aug 2006 kl. 23:45

Usch och fy för denna torka.
40 mm med regn på en månad.
Några kremlor en sammetssopp kantareller varav många är torkade rödbruna och angripna av grönmögel.
Nu har jag börjat färga garn med svamp istället.
Provade att färga på cortinarius sanguineus som hade varit i frysen.
Jag har hört att det ska bli mer röd-violett än röd färg, men det blev inte så utan det blev mer rödbrunt.
Kanske berodde det på att svamparna var väldigt utvecklade när jag plockade dem.
Betade garnet med alun och vinsten.
Har lystickor som jag haft i många år ska prova dem en dag.
Något garn behöver jag inte med någon sysselsättning med svamp måste man ju bara ha.
Det har blivit mycket blåbär och hallon plockade för att det inte finns svamp.
Och inget regn den närmaste tiden heller. Puh….

0

Tina Nordberg

6 aug 2006 kl. 17:29

Hej Elisabeth,
Vet du om man kan färga tyg med svamp. Jag syr en del, o eget svampfärgat skulle vara toppen.
Kan du ge mig nåt tips för bommul.Hittade 1 mandelkremla idag, på 4 km skogspromenad.

0

Elisabeth

6 aug 2006 kl. 18:08

Hej Tina!
Tyvärr går det inte att färga bommul, lin eller syntetfibrer med svamp, det är en annan typ av färgning.
När man färgar alla variationer av ull måste man behandla materialet före med ett betmedel.
Silke tror jag går att färga med svamp, men jag vet inte hur man gör.
Kanske någon annan vet om principen är densamma som ull?

0

Tina Nordberg

6 aug 2006 kl. 18:51

Tack Elisabeth. Det blir kanske lika svårt att finna ofärgat silke som att finna svamp i år.Jag får väl köra med ull då. Till vintern kommer det säkert till pass. Vi väntar på svar om silke.

0

Lena M

7 aug 2006 kl. 18:44

Hej tjejer !
Ja det är inte lätt när torkan förhindrar oss att utöva svampplockning.  På tal om svampfärgning har jag också hört att det skall gå att färga siden , men har inte provat. ( annat än med speciell sidenfärg.) Men Tina ofärgat siden finns att köpa i välsorterade tygaff. eller hobbyaff.
Ännu ett inlägg utan direkt svampanknytning, hoppas att ingen går i taket ! Lena

0

Mattias Andersson

13 aug 2006 kl. 19:34

Svampanknytning, absolut! Svampfärgning är både roligt och man får mycket bra färger. Även polyester (fleece)och nylon går att färga. Metodik lärs ut vid Umeå Universitet. Kursen heter svamparnas färgämnen. Välkomna!

0

Elisabeth

13 aug 2006 kl. 22:15

Hej Mattias!

Betar man polyestern(fleece)och nylon på samma sätt som ullmaterialet?
Alun?
Blir färgen lika skarp?
Har provat lin och det fungerade inte bra!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone