Har sen nåt år tilbaka plockat Sotvaxing, tyckte den var ganska enkel att lära sig eftersom den är svår att förväxla - inte minst pga doften :) Skönt att känna sig lite trygg när man utökar sitt plocksortiment. Tänkte testa fler vaxingar till hösten, men måste fråga er som vet mer, finns det några farliga förväxlingssvampar jag bör “plugga in” innan jag sätter igång? Så jag vet vad jag INTE ska lägga i korgen…
Ja, lutvaxingen är ingen höjdare.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?
inr=116343&fnr=1&sok=kolsva&Start=150&Offset=50&3
De granna röda tråd-och scharlakansröda kan du väl låta stå för skönhetensskull. Finns inte så jättemycket av dem heller.
Om jag säger så här:
Har du lärt dig känna igen sotvaxing borde du inte ha några problem med förväxlingssvampar till frostvaxing, ängsvaxing eller olivvaxing heller.
Den sistnämnda kan eventuellt förväxlas med en eller flera närstående arter, men de har sannolikt samma matvärde, och är i varje fall inte giftiga.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.