Jag läste i en bok att man kan förväxla pepparriska och Toppig giftspindling. Men om man kollar att det kommer vit saft borde det väl inta gå? Kan det komma vit saft ur spindlingen(det kom ingen när jag bröt vad jag tror är spindlingen)
Visserligen har pepparriskan en slags liten puckel mitt i hatten, men speciellt lik den toppiga är den inte. Som Buffy sade, riskan är mer fast, och färgen (som något brända pepparkakor) tar man sällan fel på. Om jag plockar pepparriska och får nåt annat i handen så känns och syns det direkt. När man väl lärt sig den, alltså.
Den vita saften och den rejält skarpa smaken (om man nu vågar smaka på nåt som om man tar fel är dödligt giftigt, om än inte i “smakmängder”) skiljer ut riskan också.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.