0 453 visningar

17 svar

Vad kan dessa taggsvampar heta?

MariaW

12 aug 2009 kl. 16:50

Två olika funna i barrblandskog.

Hur vanliga eller ovanliga?

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 16:50

Nummer 1

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 16:51

Nummer 2

0

Irene A

12 aug 2009 kl. 17:19

1. orange taggsvamp, fynduppgifterna i Artportalen ger den här bilden:
http://www.artportalen.se/plants/uttag_karta.asp?art=4361&art_leaf=True

2. vet inte, har den taggar..?

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 17:31

2:an:
Hatten på detta exemplar är ca. 4cm i diam och går i ljusbrunt och beige. Undersidan är vit med beiga små taggar som är i storlek som de på den orange taggsvampen.

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 17:34

Det trillade visst bort ett par bilder.

Gör ett nytt försök.
Ovansidan på taggsvamp 1.

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 17:35

Undersidan på svamp2.

0

Elisabeth Jansson

12 aug 2009 kl. 18:03

Hej!
Taggsvamp nr 1 är som Irens skrev Orange taggsvamp tillhör familjen Hydnellum korkartade hårda taggsvampar.Den är vanlig förekommande.          Taggsvamp nr 2 kan vara ett tidigt stadium av raggtaggsvampen Hydnellum mirábile om det är den så är den sällsynt och rödlistad.
Jag hade den i två stycken skogar där även violgubbe växte en av skogarna finns kvar,den andra är avverkad sedan många år.
Om det finns fler fruktkroppar av taggsvamp nummer 2 låt den växa och bli större så kan man artbestämma dem.

0

Irene A

12 aug 2009 kl. 18:07

Det var svårt att få en riktigt klar uppfattning om färgen på tvåan, är det en dragning åt gulgrönt kanske? I så fall är det nog Hydnellum geogenium - gul taggsvamp.

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 18:09

Nej ingen dragning åt gulgrönt. Den går i ljusbrunt, beige och vitt/antikvitt.

0

Elisabeth Jansson

12 aug 2009 kl. 19:04

Vet du var du plockade den?
Finns det fler fruktkroppar kvar?
Jag plockade en raggluden en gång utan att veta att det var den den var mycket liten och foten är mycket bräcklig som ung.

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 19:24

Jodå, jag vet var jag plockade den men jag vet inte om där finns fler fruktkroppar kvar eller på gång.

Om du har rätt och det bara finns detta exemplar, hur lagrar jag den lämpligen så den är identifierbar om drygt en vecka? Är det fotografering och torkning som gäller eller kan man frysa ner den som den är?

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 20:05

Lite nya bilder

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 20:06

Och ett par närbilder

0

Elisabeth Jansson

12 aug 2009 kl. 20:29

Grattis!
Det är med all sannolikhet raggtaggsvamp Hydnellum mirabile visa växtplatsen för länsstyrelsen.
Den är så ung så det är inte säkert att det finns sporer av den ännu.
Dela svampen längsgående och torka den beskriv foten och hatten färg storlek lukt smak.
Jag har sysslat med taggsvampar i snart 25 år men jag mikroskopierar inte så jag vet inte om den har speciella sporer eller om de liknar de andra hydnellum arterna.
Växer det violgubbe i samma skogen?
Jag har inte varit till “min skog” och kollat om raggtaggen har kommit,förra året uteblev den.

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 20:45

Förra året fann jag en ganska stor samling violgubbe på denna plats men inte ännu i år. Vet inte om de går i vila när de massproducerat ett år? Förra året var det i vartfall 100 gubbar där om inte fler.

0

Elisabeth Jansson

13 aug 2009 kl. 00:08

Jag har ett ställe där mina violgubbar vilar men de kan fortfarande komma det är i en bergsbrant,men det kan vara olika mycket p.g.a värme och nederbörd och när de dyker upp! Det är en väldig lynnig svamp,men kantareller kommer också på olika tidpunkter på olika platser är min erfarenhet.
På ett ställe kommer violgubben punkligt redan vid midsommar medan på ett annat ställe dyker de upp sent i augusti.

0

Elisabeth Jansson

MariaW

21 aug 2009 kl. 20:21

Har idag varit ute och visat mina violgubbeplatser och nu är det bekräftat att det var raggtaggsvamp jag hittade på en av dessa platser, roligt för det var första fyndplatsen i länet som inventeraren stött på. Lite ovanligare var också koppartaggsvamp som växte där. Besöket var iallafall såpass givande att inventeraren skall göra återbesök inom en månad.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone