Vi trodde först det var ett stråk med små rödgula taggsvampar, men när jag plockade en av de största och såg åsarna undertill, tänkte jag att det nog var orange kantarell. De växte i ett djupt traktordike i ett ca 7 m långt stråk. Här är bilder, den sista med 2 vanliga kantareller (inte gula, självklart) som jämförelse.
11 aug 2009
Lustig jag har nyss suttit och läst om orange kantarell för en bekant trodde hon hade hittat den här är ett faktablad,jag har aldrig sett den så jag kan inte säga om det är den eller inte.
På svampguiden har Michael bilder också!
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/can_frie.PDF
Karl, “Svenska svampnamn” är ju över 20 år gammal vid det här laget..
En sökning på orange kantarell i Dyntaxa ger följande info:
“
Taxonid: 3214 Taxonkategori: Art
Svensk förekomst: Reproducerande
Rekommenderade namn
Vetenskapligt: Cantharellus friesii Quélet
Listor: TAXA, R2005A
Referens: Hallingbäck, T. & Aronsson, G. (red.), 1998
Svenskt: orange kantarell
Listor: R2005A
Referens: Ander Dahlberg, 2005
Tillhör
Rike: Fungi
Stam: Basidiomycota
Klass: Agaricomycetes
Ordning: Cantharellales
Familj: Cantharellaceae
Släkte: Cantharellus
Art: Cantharellus friesii
“
Jasså, det är C. friesii, den känner jag från Italien/Frankrike, men visste inte att den kunde växa i S. Men nu ser jag från länken ovan att den är funnen många ggr i Skåne. Tack till Irene för klargörandet, min enda källa till svenska namn är Nisses bok, men det finns kanske någon url?
När det gäller bilden jag sände förut, är det inte den arten utan C. cinnabarinus (fynd från upstate New York).
Bifogar en bättre bild, denna gång av C. friesii (från Jurabergen i Frankrike).
Dyntaxa:
http://dyntaxa.artdata.slu.se
Man kan använda Artportalen också, men den är fortfarande ganska ofullständig,
liksom Artdatabankens ekologiska katalog (där kan man inte söka på svenska namn heller).
Det kanske är Dyntaxa vi ska gå efter vad det gäller vetenskapliga namn.
När det gäller de svenska är jag lite konfunderad. T.ex. rynkad tofsskivling kom ju att heta rimskivling, och nu när den har konstaterats vara en spindlig ska den kanske heta rimspindling. I Dyntaxa heter den fortfarande rynkad tofsskivling.
Sammetsfotad pluggskivling har tydligen gått tillbaka till att kallas svartfotad pluggskivling.
Sedan verkar det som om det inte finns något svenskt namn på Cantharellus amethysteus, fast jag har fått lära mig att den heter ametistkantarell.
Dyntaxa är ju i och för sig inte fullständig ännu, men det där med svartfotad pluggskivling tycker jag verkar konstigt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.