0 598 visningar

11 svar

orange kantarell?!

buffy

12 aug 2009 kl. 17:35

Vi trodde först det var ett stråk med små rödgula taggsvampar, men när jag plockade en av de största och såg åsarna undertill, tänkte jag att det nog var orange kantarell. De växte i ett djupt traktordike i ett ca 7 m långt stråk. Här är bilder, den sista med 2 vanliga kantareller (inte gula, självklart) som jämförelse.

11 aug 2009

0

Elisabeth Jansson

12 aug 2009 kl. 17:41

Lustig jag har nyss suttit och läst om orange kantarell för en bekant trodde hon hade hittat den här är ett faktablad,jag har aldrig sett den så jag kan inte säga om det är den eller inte.
På svampguiden har Michael bilder också!
http://www.artdata.slu.se/rodlista/Faktablad/can_frie.PDF

0

buffy

12 aug 2009 kl. 17:47

Vi har hittat orange kantarell förut för 2 år sedan på Söderåsen, men på ett helt annat ställe och då bara 3 st. Då skickade vi in ett torkat ex till botan i Lund. De här idag var lika spensliga och nästan overkligt illande morotsorange.

0

Karl S

12 aug 2009 kl. 21:15

Vad är orange kantarell?  Finns inite med i Nisse Lundqvists katalog över svenska namn?  Är det något i den här stilen (bild)?

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 21:24

Cantharellus friesii skall den orange kantarellen heta tror jag, kolla om den finns i din katalog.

0

Irene A

12 aug 2009 kl. 21:26

Karl, “Svenska svampnamn” är ju över 20 år gammal vid det här laget..

En sökning på orange kantarell i Dyntaxa ger följande info:

Taxonid: 3214 Taxonkategori: Art

Svensk förekomst: Reproducerande

Rekommenderade namn
  Vetenskapligt: Cantharellus friesii Quélet
      Listor: TAXA, R2005A
      Referens: Hallingbäck, T. & Aronsson, G. (red.), 1998
  Svenskt: orange kantarell
      Listor: R2005A
      Referens: Ander Dahlberg, 2005

Tillhör
  Rike: Fungi
  Stam: Basidiomycota
  Klass: Agaricomycetes
  Ordning: Cantharellales
  Familj: Cantharellaceae
  Släkte: Cantharellus
  Art: Cantharellus friesii

0

Lilla My

13 aug 2009 kl. 08:53

Häftigt, så fick man lära sig nåt nytt :)

0

buffy

13 aug 2009 kl. 09:05

Karl S bild var väldigt bra, så där såg de ut tyckte jag, kraftigt orangeröda och sirliga som små rokokoornament. De fanns på bägge sidor av traktordiket + i mitten, så de var många. Jag har en waypoint på dem om ngn vill ut och titta =)

0

Karl S

13 aug 2009 kl. 09:23

Jasså, det är C. friesii, den känner jag från Italien/Frankrike, men visste inte att den kunde växa i S.  Men nu ser jag från länken ovan att den är funnen många ggr i Skåne. Tack till Irene för klargörandet, min enda källa till svenska namn är Nisses bok, men det finns kanske någon url?

När det gäller bilden jag sände förut, är det inte den arten utan C. cinnabarinus (fynd från upstate New York).

Bifogar en bättre bild, denna gång av C. friesii (från Jurabergen i Frankrike).

0

buffy

13 aug 2009 kl. 09:43

Här är en bild på dem vi fann för 2 år sedan.

sept 2007

0

Källa till svenska namn

Irene A

13 aug 2009 kl. 10:04

Dyntaxa:
http://dyntaxa.artdata.slu.se

Man kan använda Artportalen också, men den är fortfarande ganska ofullständig,
liksom Artdatabankens ekologiska katalog (där kan man inte söka på svenska namn heller).

0

Källa till svenska namn

Mikael, Västergötland

13 aug 2009 kl. 10:48

Det kanske är Dyntaxa vi ska gå efter vad det gäller vetenskapliga namn.
När det gäller de svenska är jag lite konfunderad. T.ex. rynkad tofsskivling kom ju att heta rimskivling, och nu när den har konstaterats vara en spindlig ska den kanske heta rimspindling. I Dyntaxa heter den fortfarande rynkad tofsskivling.
Sammetsfotad pluggskivling har tydligen gått tillbaka till att kallas svartfotad pluggskivling.
Sedan verkar det som om det inte finns något svenskt namn på Cantharellus amethysteus, fast jag har fått lära mig att den heter ametistkantarell.
Dyntaxa är ju i och för sig inte fullständig ännu, men det där med svartfotad pluggskivling tycker jag verkar konstigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone