0 849 visningar

4 svar

mycket fästing på kantarell?

lotta -h

12 aug 2009 kl. 21:27

Hej,
har varit ute i norra skärgården och plockat kantareller i sommar. Även om vi hittat en del vågade vi inte plocka alla vi ville då somliga hade uppemot 10 fästingar per svamp. Fästingarna satt alltid på undersidan och vi kunde inte hitta motsvarande mängd fästingar när vi kollade på några kremlor och skivlingar i närheten.
Möjligen lite mer fästingar på bleka kantareller jämnfört med gula. Tidigare när jag plockat kantareller i skogarna kring huddinge har jag aldrig sett något likande.
är det så mycket fästingar i år eller gillar fästingar kantareller? har någon annan märkt likande?

0

MariaW

12 aug 2009 kl. 21:38

Fästingar just på kantarell har jag inte märkt av men det är mycket fästing i år, har plockat bort fyra på mig själv hittills bara på att vistas i trädgården barbent och ärmlös (landsbygd Gästrikland).

0

Tomas Hagelberg

12 aug 2009 kl. 23:42

Låter extremt mycket hos dig. Men visst hittar jag också fästingar på kantareller, men har aldrig varit med om något likn. (Gbg/Växjö) kanske de syns bäst just på kantareller?

0

Elisabeth Jansson

12 aug 2009 kl. 23:53

Kolla att det verkligen är en fästing med ett förstoringsglas,det finns ett annant lite svart kryp som påminner mycket om fästingar och det finns många av dem på just kantareller,kanske är det en liten skalbagge eller spindel,det diskuteras varje år på guiden så sök på gamla inlägg uppe i rutan.

0

buffy

13 aug 2009 kl. 08:50

Jag tror nu, efter att ha glott noga på dem, att det är ett annat slags litet svart kryp, men först trodde jag det var fästingar. Jag lade först märke till dem på lärksopp, men i år bara på kantareller. Det är hur som helst mkt fästingar nu, tog 3 igår och två imorse på hunden trots scalibor fästinghalsband.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone