Hej,
har varit ute i norra skärgården och plockat kantareller i sommar. Även om vi hittat en del vågade vi inte plocka alla vi ville då somliga hade uppemot 10 fästingar per svamp. Fästingarna satt alltid på undersidan och vi kunde inte hitta motsvarande mängd fästingar när vi kollade på några kremlor och skivlingar i närheten.
Möjligen lite mer fästingar på bleka kantareller jämnfört med gula. Tidigare när jag plockat kantareller i skogarna kring huddinge har jag aldrig sett något likande.
är det så mycket fästingar i år eller gillar fästingar kantareller? har någon annan märkt likande?
Kolla att det verkligen är en fästing med ett förstoringsglas,det finns ett annant lite svart kryp som påminner mycket om fästingar och det finns många av dem på just kantareller,kanske är det en liten skalbagge eller spindel,det diskuteras varje år på guiden så sök på gamla inlägg uppe i rutan.
Jag tror nu, efter att ha glott noga på dem, att det är ett annat slags litet svart kryp, men först trodde jag det var fästingar. Jag lade först märke till dem på lärksopp, men i år bara på kantareller. Det är hur som helst mkt fästingar nu, tog 3 igår och två imorse på hunden trots scalibor fästinghalsband.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.